Tegin ka teema ära lõpuks kuna rõõm autost on suur ja rõõm rõõmu jagamisest võiks olla veel suurem.
Kniks ja kraaps teile: KuldarA (auto müüja), Iceman (info gaasiseadme ja väljalaske kohta), Erkn (alu dekoor salongis) ja cosworth (mõned jubinad ühe viimase häki tarvis)!
![Pilt](https://uploads.tapatalk-cdn.com/20181226/4fc8f433cfef8dfd0101bd0874c95854.jpg)
![Pilt](https://uploads.tapatalk-cdn.com/20181226/7ea134ae817ab670ac524d0104142914.jpg)
![Pilt](https://uploads.tapatalk-cdn.com/20181226/c6ab9b1dd8a53e219039d5fba4807cb1.jpg)
![Pilt](https://uploads.tapatalk-cdn.com/20181226/adc7569ff196e59b702bf3eb632f43f9.jpg)
![Pilt](https://uploads.tapatalk-cdn.com/20181226/d48c2dc000d67b74adea17c6a65e0520.jpg)
Tegemist peaks olema suhteliselt stock masinaga:
Volvo S80, 2007, 4.4l V8 (232 kW), nelikvedu (95/5 -> 50/50), automaat. Auto on pärit Taanist ja võõrkeelne ajalugu on paberitel olemas.
Lisadest võiks olla veel pakettaknad, istmete jahutus, blis, automaatne kaugtulede lülitus (ei tea kas siis juba pakuti), padjaga laste istmed taga, aga muu stuffiga on hästi. Peal on: distantsi hoidev püsikas, istmesoojendused ees ja taga, Dynaudio, 6CD (mis mängib mp3-sid, yess!), aux sisend, hele nahksisu, navi (minu jaoks pigem kasutu - võtsin toitepistiku välja, et ta ei sõidaks iga kord välja).
DSTC saab kenasti välja lülitada ja lumel lükkab pepu Mõnusalt välja. Vihmasel asfaldil olen ka korra saanud külje ette, aga selleks tuli vaeva näha. Aga see auto polegi driftimiseks ega rinkaks, vaid mõnusaks igapäevaseks kulgemiseks. Võtan seda kui teraapiat kui iga gaasipedaali vajutusega hing puhastub ja vaim terveneb. Eks käigukast võtab osaliselt rõõmu vähemaks, aga ikkagi jääb seda veel hulganisti üle.
![Smile :)](./images/smilies/smile.gif)
Linnas võtab masin kütust 16-18 l/100 km. Ei teagi, kas ja kui kiirelt see ära tasub, aga kõhutunne ütles, et loogiline on gaasiga sõita. Ostes sai LPG seade Gaznetis peale pandud. Võrdlust on hea teha rahas. Kui kütus on umbes 1.3 €/l, siis 100 km eest peaks välja käima 17*1.3 = 22.1 €. Gaasiga on üldiselt nii, et 54l paagiga saab sõita linnas 250 km ja see maksab umbes 30€. Ehk siis gaasiga 100km maksab 30/2.5 = 12 €. Ekvivalentne kütuse kulu on 12/1.3= 9.2 l/100km. Traditsiooniline teraapia tuleks kindlasti kõrgema kuumaksega.
![Smile :)](./images/smilies/smile.gif)
Üks jube äge featuur on Volvodel see pagassi poekoti-hoidja-klapp. Gaasimeestel palusin selle funktsionaalsuse alles jätta ja kuigi paagiga läks jube napikaks (pagassi põrandat tõsteti umbes 4 cm), siis taga käib see luuk mul endiselt üles ja võimaldab poekotte hoida. Ja kuigi toit tuleb meil FreshGO kaudu, siis on see klapp ikkagi tore.
![Smile :)](./images/smilies/smile.gif)
Kui gaasiseade oli 1800€, siis tegelikult on tasuvusaeg 1800 / (22.1-12) * 100 km = 18000 km.
Auto läbisõit oli ostes (juunis) 296171 km. Täna on see 304256 km. Mõnusad 8085 km!
Ostmislugu oli selline, et vaatasime perre teist uuemat autot kuna mu 91’ 245 kippus mind tee peale jätma (selle masina kohta tuleb ka ühel päeval teema). Ja kuna peres on kaks pisikest, kellega kaasneb hunnik tavaari, siis vaatasime XC70 variante. Auto24-s kippusin ikka järjestama pigem võimsuse kui muude parameetrite järgi, tüütu on see erilisema ihaldus. Pannes otsingusse nelikveolised ja mingist võimsusest üles, siis nii ma variante kammisin. Käisime ka mitmega proovisõitu tegemas ja Kuldaril oli üks väga mõnus XC70, mis oli kahjuks nii vana, et liisingusse võtta ei saanud. Aeg läks edasi, ma ikka hoidsin silma peal, aga niiviisi otsides oli alati seal kõige viimasel kohal just see S80 - püüdmatu, ükssarv, müstilise mootori ja jõunumbriga sedaan, millel oli just see magus hele nahksisu ja distantsi hoidev püsikas ja see ülituus pärl-helepruun värv. See ei lasknud mul isegi magada. Ühel päeval kui ma sain oma tulevased plaanid uuel töökohal lukku, avanes pisike aken, kust paistis sisse päikesekiir, mis oli toorelt lõriseva V8 tüüpi. Sain Kuldarilt auto rendiks pooleks nädalaks diiliga, et kui ära võtan, siis selle perioodi eest raha ei pea maksma juurde.
Selline ma siis olin, oma unistuste autos.
![Pilt](https://uploads.tapatalk-cdn.com/20181226/3af5587cf149645618475c71fd6d92b9.jpg)
Ilmselgelt jäigi auto sellest ajast mulle ja on mulle siiani megalt hingelähedane. Annaks jumal, et ma ei peaks seda autot kunagi maha müüma!
Ruumi on pagassis jõõõhkralt, peaaegu et rohkem kui meie teises universaalkerega autos (mitte-Volvo). Kahe lapsega saab kenasti ka mitmeks päevaks kodust eemale mindud. Ja tavaliselt me käime ikka just selle S80-ga.
![Smile :)](./images/smilies/smile.gif)
Korda on tänaseks tehtud:
1. Kohe algul sai IA-s parandatud vigased aknapesuvedeliku ja jahutusvedeliku paagid, mõlemad andurid viskasid villast.
2. Samamoodi tehti 6+ hooldus: õlivahetus ja filtrid.
3. Kontrolliti käigukasti - selle õli tundus hea tervise juures.
4. Vahetati ka roolivõimu õli.
5. Autole õpetati selgeks inglise keel.
6. Täpselt enne lund hankisin uued lamellid, need läksid samadele velgedele (245/40 R18).
7. Tagumised peatoed on nupuga allalastavad - aga need ei jäänud enam üles. Parandus oli lihtne - kakkusin lahti, pingutasin solenoidi südamiku vedru, lisasin määret ja panin kokku tagasi.
8. Talveks sain jalge alla beežid kummimatid.
Nõuavad tähelepanu:
1. mootori üks mingi simmer laseb õli läbi. IA pakkumine parandamiseks oli 3000€ (5 päeva). Nad ütlesid, et kuni ta ei võta üle 1l/10000km, siis pole katastroofiline. Hetkel on kulu seal piires, mul liitrine pudel autos ja valan vaikselt juurde. Ta hoiatab väga varakult mulle tundub (varda peal on tase poole peal kui tablool hoiatab). Kogun hoogu ja mingi hetk tuleb see ette võtta. Kui oskate soovitada kohta, kus saaks selle töö juures ise kõrval olla, andke märku - oleks suurepärane õppeprojekt (IA näiteks ei lubanud “pealt vaadata”).
2. Tagumise õõtshoova suured puksid taheti ära vahetada, ka selle võtan mingi hetk ette.
3. Veermiku kontroll on uue aasta algul plaanis ja sealt võib üht-teist veel tulla.
4. Parkimisandurid viskavad rändomilt villast - kohati töötavad korrektselt, kohati mitte. Hullult ei häiri, aga mingi hetk võtan kätte ja leian lahenduse.
5. Paaris kohas on roostetäpid - peaaegu 12 aastat vana auto ikkagi.
![Very Happy :D](./images/smilies/biggrin.gif)
6. Esiklaasi vahelt kipub ülemisest äärest vett sissepoole tulema - ka see vihmasensori-tahavaatepeegli plokk tundub olevat ühendatud mitte-tehase juhtmetega. Ootan esiklaasi suuremat kivi (nali, ärge palun tellisega tulge).
7. Rooli kohal olev nahklapats on nagadest ära murtud ja pisut tilbendab.
8. Kliima vent teeb mingitel hetkedel vaevukuuldavat plärinat. Kui AC välja lülitada, siis jääb järgi. Nüüd, külmaga pole seda nii palju täheldanud, aga ilmselt on laagrid läbi vms. Tuleb jälle sobilik hetk, siis süvenen ja parandan.
9. Peeglid on tal lukustades kõik need 300000 km end kinni-lahti voltinud. Suvel korra juhi oma kiilus mingid asendis kinni - ilmselt tahab mehhanism puhastamist ja õlitust. Hetkel on see funktsionaalsus välja lülitatud ja võtan parkides rohkem ruumi.
10. Salongis on kuulda niginaid-naginaid, ilmselt väsinud plastik. Vb jõuan kunagi sinna, et jupp jupi haaval probleemseid kohti vahetada või miskit vahele toppida.
Kuna ma olen väikestviisi insener ja erinevate autonoomsete seadmete (autodega kahjuks mitte veel nii palju kui tahaks) mehaanika, elektroonika ja tarkvaraga kokku puutunud, siis on hunnik häkke, mida tahaks katsetada.
Viimane õnnestunud on distantskäivitus, mis on tehtud Arduino põhjal ja on nüüd juba umbes nädala võimaldanud hommikul sooja autosse istuda ilma et peaks aknaid kraapima (ja auto on juba ka gaasi peal): https://youtu.be/rnoyr_5Qs3g
Kui selle vastu on huvi, siis võime koguda huvilised kokku ja saaksin seda hüppeliselt soodsamalt aidata realiseerida kui lähimad analoogid (Binar eelsoojenduse pakkumiseks sain 2500€
![Undecided :/](./images/smilies/slant.gif)
Sarnased häki-ideed on veel:
1. Bluetooth audio vastuvõtja, mis läheb auxi (lihtne ja plug&play), aga selle lisaga, et roolil olevate navi nuppudega saaks lugusid vahetada ja play/paus-i teha (idee kuidas teha on olemas)
2. Navi asemele mingi Apple CarPlay võimekusega vidin (piisaks ekraanist, kuna sinna vajutama hästi ei ulatu), tahaks näha waze/maps-i ja mis muusika Spotifyst mängib (see funktsionaalsus on mõlemas kaardirakenduses olemas). Kõige valmim lahendus, mille leidsin on see https://www.navtool.com/volvo-s80-2007-2011-smartphone-mirroring-category.aspx . Aga ei julge veel tellida, kuna seda peaks olema võimalik teha soodsamalt minu arvates. Otsingud jätkuvad.
![Smile :)](./images/smilies/smile.gif)
3. Ise progetav OBD-liides, kust saaks huvitavat datat kuvada sellele CarPlay ekraanile või siis saata seda sobivatel hetkedel pilve (telefoni). Näiteks saaks edastada aku pinget ja sellest lähtuvalt mingeid otsuseid vastu võtta (just distantskäivituse kontekstis). Üks suvaline näide, aga neid on veel: https://www.macchina.cc/m2-introduction
Olles autot omanud umbes 5 kuud, sattus kätte juhus kus palusin vennal rooli istuda ja teha paar tiiru ühes tühjas kõrvalises parkas. Lihtsalt, et sõida edasi ja tagasi ja ära väga tagasi hoia. Salongist kuuled seda mootorit ühte moodi, aga taga, summutite lähistel kostub lihtsalt eepiline mootoriooper. Kui ma saaksin, siis istuksin pidevalt tagumise bumperi ääre peal: https://youtu.be/IhiosBlgfBw
Väljanägemist ma hetkel väga tuunida ei plaani, võiks vist olla selline stock-sleeper, nagu ta natuke on (ainult esivõrel see V8 reedab terasematele). Kui 18” velg näeb äge välja, siis Tallinnas on minu arvates palju mõnusam sõita 14”, mis mu 245-l all on.
![Very Happy :D](./images/smilies/biggrin.gif)
Mul on küljes ka see OBD vidin (https://www.tooriistamarket.ee/et/obd-lugeja-bluetooth-adapter). See oli esimene kord kui ma nägin selle auto mootori temperatuuri.
![Very Happy :D](./images/smilies/biggrin.gif)
![Wink ;)](./images/smilies/wink.gif)
Praeguseks kõik, tagasiside ja ideed on oodatud!
Jõudu ja edu
Indrek