Ühel päeval juhtus autoga veider lugu - üks reisija, kelle just ära viinud olin, ütles, et mu autol on vist esituli lahti tulnud. Avanes järgmine vaatepilt:
![Pilt](http://s26.postimg.cc/l0xomj7zp/2014_10_05_18_35_23.jpg)
Juba ostmisel sain teada, et selle autoga on juhtunud pisiavarii. Sellest on ilmselt tulenenud ka kahjustus põrkeraua parempoolsel nurgal ja puuduv esitule kojamees. Lisasin kahjustuste nimekirja ka katkise esitule raami, nimelt ei ole suunatulel kinnitusklambreid, mille külge lukustuda. Mootoridoonorilt sai esituli võetud, tule raam vajab veel vahetust.
Selleks ajaks oli vahetatud mootor tarvitanud sadakond liitrit diislit, mis aga kõik läksid sisse üsna ebamugaval meetodil. Nimelt on bensiinimootoriga 960-l kütuse täiteava ees klapp, mille kütusepüstol avab. Diislikütuse püstol on aga jämedam ja ei mahu klappi avama. Kinnise klapiga jookseb kütus paaki väga aeglaselt, mistõttu pidin tankima 2 käega - ühega hoidsin kruvikeeraja abil klappi lahti ja teisega reguleerisin kütuse vooluhulka täpselt selliseks, et see ära voolata jõuaks. Viimasel tankimisel jõudsin ka lehtri kasutamiseni, aga sellest jamast oli juba villand. Seega paigaldasin universaalile diisli kütusepaagi täitetoru, mis on taas kord pärit mootoridoonorilt. Õnneks on sedaani ja universaali täitetorud sarnased. Ainus vahe oli kütusekorgi ümbruses, mis 93. aasta bensiinimootoriga masinal oli kummist, 92. aasta diislil aga terasest. Kujud olid siiski identsed ja vahetus oli üsna murevaba. Mõlemal masinal oli täitetoru eemaldamiseks vaja Dremeli abi, kuna paagi ja täitetoru vahelist kummimuhvi hoidvad metallvitsad olid lootusetult kinni roostetanud.
![Pilt](http://s26.postimg.cc/qljconlmd/2014_10_17_16_11_59.jpg)
Nagu kunagi 740-lgi, sai ka sellel autol ette võetud ukselülitite puhastamine kõigest heast-paremast, mis sinna aja jooksul kogunenud on.
![Pilt](http://s26.postimg.cc/lwu61zho5/2014_10_20_00_05_40.jpg)
Nüüd süttivad iga ukse avamisel lae- ja uksetuled nii, nagu peavad.
Tellis-Volvo sobib suurepäraselt füüsikakatsesse raskuseks!
![Pilt](http://s26.postimg.cc/ycqvvqb05/2014_10_23_22_55_58.jpg)
Et mootori pöördeid ainult kõrva järgi aimama ei peaks, läks näidikupaneeli diisli tahhomeeter. Kust? Otse loomulikult mootoridoonorilt! Sellega suurt mure ei olnud, peale skaalajaotiste arvu kahel tahhomeetril väliseid erinevusi ei olnud. Keerulisem oli aga diislipõhiste lisatuledega eelsüüteküünalde ja turbo jaoks. Tootmisaasta vahetusega on ära muudetud ka paneeli ehitus ja 92. aasta diisli näidikuplokis olnud kolmene eemaldatav tulede plokk (kinnitub samamoodi, nagu välisõhu termomeeter, aga kelladeploki teise otsa) ei sobinud 93. aasta lõpu bensukale. Et tuled omale kohale saada, saagisin diisli lisatulede plokist sobiva jupi välja ning puurisin diisli kelladeploki esiklaasi sisse kella reguleerimisnupu jaoks uue augu. Lampide jaoks olid pesad olemas, aga juhtmed vedasin ise ja jätsin ploki juurde ka Molex-pistiku, et näidikupaneel ikka ilusti eemaldatavaks jääks.
![Pilt](http://s26.postimg.cc/wl2iekh11/2014_11_08_01_33_57.jpg)
Põhjus, miks nii palju tööd ette võtsin, oli diisli näidikuploki vaid osaline töötamine. Nimelt ei liikunud sellel kütusenäidik üldse ja ma ei olnud veendunud kella ja spidomeetri täpsuses. Lisaks on hodomeetri näit vale ja ei tahaks sellega seoses ebavajalikke sekeldusi ARKis. Tagasi vaadates oleks muidugi lihtsam olnud diisli plokk korda seada, aga sai juba nii tehtud. Tulemus näeb ka üsna viisakas välja, enne käivitamist on pimedas ainult mõne nurga alt eelsüüteküünalde ja turbo hoiatustule valgusleket näha. Lisasin ühe dioodi, ühe jootesilla ja parandasin ära ühe katkestuse, jootes sellest juhtmejupi ümber. Ühtlasi sai üle kontrollitud kõigi lampide töökord ning nii mõnegi neist vahetasin välja.
Kui näidikupaneeli paigaldasin, märkasin vasakpoolses ventilatsioonikanalis plastmassklambrit, millesarnane hoiab näidikupaneeli kinni. Hodomeetri kerijate hooletus?
Mootori ja käigukasti juhtajud, mis on muutunud rudimentide staatusesse, võtsin lõpuks küljest ära. Uurisin ka, miks juhi istmesoojendus ei tööta. Selgus, et istmepadja sisse on auk põlenud ja takistustraat oli sealt katki. Parandasin selle üsna robustselt ära (jah, jootsin juhtmed kokku ka) ja soojendus hakkas tööle, kuid kasutamise käigus levitas see kärsahaisu. Seetõttu ei ole istmesoojendust siiani rohkem pruukinud ning varsti asendan juhi istmepadja mootoridoonorilt võetud istmepadjaga, millel on soojenduselement terve ja ka nahk palju paremas seisukorras.
![Pilt](http://s26.postimg.cc/j307g0u9h/2014_11_10_01_34_17.jpg)
Autolt eemaldus ka Volvo kirjadega turvarihm, mille üks ots kinnitus juhiistme parempoolse siini tagumise poldi külge, teises otsas asuv pannal läks pelgajapoolse istme vasaku siini tagumise poldi küljes oleva pesa külge. Võimalik, et tegemist on lastetooli kinnitusega. Kuna pesa oli katki, ei ole sellest aga erilist kasu.
![Pilt](http://s26.postimg.cc/sh64ztagl/2014_11_10_03_08_38.jpg)
Olude sunnil tegin autoel ka teibituuningut. Nimelt on sellel masinal keres 2 antenniauku, aga antenne on mul pärast ühe risu eemaldamist vaid üks. Värvid igatahes kattuvad...
![Pilt](http://s26.postimg.cc/cvtetlnw5/2014_11_12_15_56_31.jpg)
Pärnus viisin mootorivahetuse bürokraatia poole pealt lõpuni. Selleks lasin teha suitsususe testi (ülevaataja ütles, et "rikkusid hea auto ära"; noh, arvamused on nagu p***eaugud - igaühel on üks) ja täitsin ARKis ära tehniliste andmete muutmise avalduse. Kahjuks on Pärnu ARKis juba aastaid muutumatu mentaliteet, et nemad on liiklusvahendite kuningad, kliendid hoidku mokad maas ja erisoovidega kadugu parem minema. Tartus olen ainult vastupidist kogenud! Tehnilise kontrolli personali tõreda suhtumise ja mõne vuntsi pomisetud roppuse kiuste sain siiski paberid vormistatud, tehnopassis on nüüd kirjas "Ümberehitus". Letiteenindajad suures saalis olid vähemalt abivalmid ja vastutulelikud, aitäh teile!
Seejärel saatsin mootoridoonori uut omanikku rõõmustama. Mõne aja eest oli selle auto juppideks müümise kuulutus ka siinsamas üleval, seal veel on, mida võtta! Mootoridoonori all olnud naastrehvid läksid aga universaali külge.
![Pilt](http://s26.postimg.cc/hk9eosd2t/2014_11_16_19_11_16.jpg)
Vahetasin ära süüteluku põhja. Pärast käivitamist pidi võtit varem veidi tagasi keerama, et tuled-puhurid-raadio tööle hakkaksid. Sama mure oli ka 740-l kuni süüteluku põhja vahetuseni.
![Pilt](http://s26.postimg.cc/fv0bgpxdh/2014_11_22_21_27_50.jpg)
Lumi! Tagasillavedu! G80 difrilukk!
![Pilt](http://s26.postimg.cc/qx5ef5rg5/2014_11_27_17_40_30.jpg)
Amazon.de vahendusel hankisin uue külmkäivitustermostaadi. Kui 740-l sain termostaadi kinnitusrõnga avatud sõrgkangiga, siis sel korral tegin vastava töövahendi seibi pooleks lõigates. Kahjuks osutusid nii esialgne kui ka jämedam seib liialt pehmeteks ja appi tuli hoopis meisel.
![Pilt](http://s26.postimg.cc/4u9rpfuid/2014_11_27_21_30_47.jpg)
Siiamaani oli käigukasti kickdown-kaabel traadijupiga salongisoojenduse vooliku küljes, nüüd sai ka korralik kronstein ehitatud.
![Pilt](http://s26.postimg.cc/sqhhuyred/2014_11_27_23_54_12.jpg)
Kinnitub see kõrgsurvepumba täisgaasi piirava keermelati külge.
Kuna ülevaatustähtaeg lähenes, võtsin ette ka mittetoimiva käsipiduri. Olukord seal palju kiita ei olnud - parempoolne tross oli katki, A-klamber silla küljest ära murdunud ja piduriklotsidest ei olnud eriti midagi järgi jäänud.
![Pilt](http://s26.postimg.cc/pft4v31h1/2014_11_28_02_07_49.jpg)
Tellisin mõned jupid ja asusin tegutsema. Vahetusse läksid pidurikettad, -klotsid, käsipiduriklotsid, klambrid-tihvtid, parempoolne käsipiduritross; käsipiduri klotside liigendmehhanismi määrisin vasemäärdega. Erinevalt 740-st, millel mõne aasta eest samuti käsipiduri trosse vahetasin, ei pidanud sel korral midagi mõõtu käiama. Töö läks üldse üsna libedalt, kuna tegin sama tööd samal nädalal ka Pärnus 740 kallal. Keeruline oli vaid trossi tolmukaitse paigaldamine. Sain ka teada, miks tikkpolte hoidva metallitüki küljes auk on - eks ikka käsipiduri klotside klambrite eemaldamiseks!
![Pilt](http://s26.postimg.cc/4k6uju59x/2014_12_07_21_08_50.jpg)
Otse loomulikult lasin auto alla enne, kui pidurisadula kinnituspoldi otsast padruni ära võtsin (keerasin viimast torutangidega).
![Pilt](http://s26.postimg.cc/b4e83x8ol/2014_12_08_00_18_21.jpg)
Vasakul küljel aga enam nii lihtsalt ei läinud. Kui hakkasin uusi piduriklotse paigaldama, ei mahtunud need vahele - kolbe ei saanud sadulasse sisse lükata. Kangutasin ja surusin neid küll erinevate vahenditega, kuid tulemuseta. Lõpetasin töö kell 6 hommikul ning paigaldasin roolile üsna lihtsastimõistetava hoiatuse:
![Pilt](http://s26.postimg.cc/k9mkxsc39/2014_12_09_22_06_19.jpg)
Loe: tagumisel vasakpoolsel rattal ei ole piduriklotse ja pidurdamisel läheb kolb otse vastu uut ketast.
Abi ootas Crank'is, kus Mikk leidis uue pidurisadula. Ühtlasi lasin seal ära vahetada kõik pidurivoolikud ja õhutusniplid (kõik olid tugevalt roostes), sellega kaasnevalt muidugi ka pidurivedeliku.
![Pilt](http://s26.postimg.cc/rqvsd01md/2014_12_10_16_43_10.jpg)
Lõpuks oli aeg küps ülevaatusel käimiseks. Tartu E-Tehno ülevaataja ütles küll esmalt, et mootor koliseb, kuid kontrollimise järgselt kiitis, et kunagi ikka osati autosid toota. Väljastati paber, mille alusel on mul parim auto maailmas - 0 viga! Siiski soovitati ära vahetada esisilla šarniirid, kuna neist parempoolne loksus kergelt. See on õnneks lihtne töö ja olen seda nii 740-l kui rohelisel 960-l teinud.
![Pilt](http://s26.postimg.cc/hw4n6rxo5/2014_12_18_20_34_27.jpg)
Aasta lõpus selgus veel, et lumi teeb Volvodele mudeliuuenduse ja transformeerib 960 madala iluvõrega V90-ks:
![Pilt](http://s26.postimg.cc/uel8ncunp/2014_12_23_23_33_32.jpg)