Paul Newmani Volvo 960 V8 SC

Meedia volvodest, huvitavad lingid.

Moderaatorid: JaanKaer, Igor, Leho, bronec

Kasutaja avatar
Pierre
Uustulnukas
Postitusi: 2
Liitunud: 30 Apr 2015, 02:08

Paul Newmani Volvo 960 V8 SC

PostitusPostitas Pierre » 29 Jaan 2016, 18:07

Pilt

Mootor: Ford 4,942cm3
Käigukast: 5-käiguline manuaal Borg Warner T5
Ülelaadimine: väntvõllilt käitatav mahtkompressor
Võimsus: 284kW (380hj)
Pöördemoment: 542Nm@????rpm
Seadistus: Kenne Bell Inc.
Ehitatud: 3 tehniliselt identset

Paul Newman oli võidusõitja, näitleja ja igatpidi lahe kutt. See V8 mootoriga Volvo 960 polnud otseselt tema auto aga tema aitas seda ehitada. George Achorn Volvo entusiastide saidilt Swedespeed tegi ringkäigu kapoti all.
Kui minna ajas tagasi aastasse 1997 ja proovida mõelda kõige konservatiivsema „ema-auto“ peale, mis teedel, siis Volvo 960 universaal võiks tõenäoliselt olla nimekirjas suhteliselt kõrgel. Sellel ajahetkel, enne SUV hulluse algust, Volvo universaalkerega lipulaev esindas turvaliseimat ja tagasihoidlikeimat meetodit transpordiks „jalgpalli-emadele“ ja isadele mõlemile. Kas siis on üldse mingit üllatust, et isehakanud autofänn ja näitleja Paul Newman valis 960, mille kohta võiks nüüd öelda, „ülim hunt lambanahas auto“?
Newman ei olnud Volvodega võõras. Ta mäletatavasti omas üht 740 universaali, millel oli turboga V6, võetud Buick Grand Nationali pealt. Kuigi auto ei olnud lahja, siis kuuldavasti see ei olnud väga hästi tehtud ja seega Newman tahtis midagi „puhtamat“.

Pilt

Seega mida meie oleme kuulnud nendelt, kes selle projektiga olid seotud, oli Newman alati austanud Volvosid ja tal oli ka nõrkus Fordi mootorite vastu. Ta kuulis üht viidet mehe kohta nimega Ross Converse ja tema ettevõtet Converse Engineering ühes Autoweek´i ajakirjas. Converse oli oma maine teeninud, nikerdades aastaid Fordi auväärset 5liitrist V8´at tagaveoliste Volvode peale ja millest on tal praeguseks välja kasvanud äri.
Teiseks raundiks suurte kuubikutega Volvo omamiseks, tellis Newman sõiduki ehitamise Converse´ilt. Ta valis ühe oma kontaktidest, Michael Brockmani, kes hakkas ajama asja korraldamist, millest tõotas tulla Converse´i seni üks kõige ambitsioonikamaid ümberehitusi.
Converse sõitis seejärel Connecticuti osariiki, kohtumaks Newmaniga, et anda pilt sellest, millised on ideelised plaanid. Ta võttis näidiseks kaasa kaks kliendile ehitatud Volvot millel peal 5liitrine pada. Newmanile avaldasid need head muljet, kuigi ta rõhutas, et tahaks alustada tutt-uute 960ga – erinevalt vanematest Volvodest, sellel oli sõltumatu tagavedrustus ning oleks seetõttu olnud ideaalne alusmaterjal taoliseks projektiks.

Pilt

Ka teised detailid tehti kindlaks: kasutada täiesti uut mootorit riiulilt ja võimsust tõsta läbi Kenne Belli kompressori.
Üks nädal hiljem, Converse sai kõne Brockmanilt. Oli juhtunud nii, et Newman oli vestelnud tuntud õhtuse saatejuhiga David Lettermaniga ja ta ära rääkinud taolise auto omamiseks. Letterman ise meenutab seda vestlust ühes intervjuus Jon Stewartiga aastast 1995:
STEWART: Sinu jaoks, mis sa arvad, peale seda kui Drew Barrymore oma kampsuni seljast heidaks.....
LETTERMAN: Oh, jaa..
STEWART: ...mis on kõige lahedam asi, mis on sinuga juhtunud oma Show tegemise ajal?
LETTERMAN: Noh, mõistad, võid ju arvata, et kui oled show bisnesis, või siis nii lähedale sellele kui mina olen olnud, et seal võiks olla väga palju lahedaid asju mis on juhtunud.
STEWART: Kindlasti.
LETTERMAN: Ja ma olen sellele mõelnud ja mõelnud ning praeguseks olen jõudnud sellise persoonini nagu Paul Newman. On olnud õnn, et olen temaga kohtunud ja siis ma tahaks sulle öelda, et see mees on the real deal.
STEWART: Päriselt?
LETTERMAN: Ta on puhas kuld, väga hea näitleja ja muidu imeline ning huvitav sell. Ma kohtusin temaga, ei mäleta, kas viis või kuus aastat tagasi. Mõned sõbrad tutvustasid mind talle. See oli ühel võidusõidul Phoenix´is. See oli Bobby Rahal, võidusõitja ja tema naine Debbie, nüüd ma võibolla kõlan nagu Dick Cavett, et „Gregory Peck oli veel seal ja Jimmy Stewart ja teised ja veel teised....“
STEWART: Ja komedist Groucho ja kõik teised.
LETTERMAN: Jah, täpselt. Aga siis nad tutvustasid mind Paul Newman´ile ja me lobisesime niisama: „Kuidas läheb?, ma naudin su popkorni ja filmi Cool Hand Luke.“ See on see mis sa ütled Paul Newman´ile.
STEWART: Nojah.
LETTERMAN: Oma peas sa kuuled ainult karjuvat häält „oh issand, see on Paul Newman, see on Paul Newman“, seega ma olen küllaltki õnnelik, et mul on selline sõber. Ma ei ütle, et me oleme väga head sõbrad aga me saame küllaltki hästi läbi ja vahest ta ikka helistab aegajalt mulle. Ning mingi 6 kuud tagasi – vat siit nüüd läheb asi huvitavaks.....
STEWART: Okei.
LETTERMAN: Helistab Paul Newman ja ütleb: „Dave, ma mõtlen omale sebida universaal kerega Volvo ja ma topiks sinna Fordi 302 kuuptolli V8 mootori peale.“
STEWART: Nonii.

Pilt

LETTERMAN: „See mootor on pea sama suur nagu väike klaver, seega peame tuleseina tagasi ajama. Kas sa oleks huvitatud ühest sellisest?“ Ma siis mõtlen, et universaal Volvo näeb välja nagu midagi mis on kuskil metallitöökojas tehtud ja kui endale midagi väga sportlikku tahaks, ostaks pirukavedajate veoka, sest iga kord kui sa näed enda taga universaal Volvot, siis on seal kolm last kel süda läigib ja kuldne retriiver ning mõtled, et need autod on nii turvalised sellepärast, et kõik teised liiklejad võtavad hoo maha, et vaadata, kui kole see on.
STEWART: Jah, tank.
LETTERMAN: Seega päriselt ma ei taha universaal Volvot, aga muidugi, see on ju Paul Newman ja ma ütlen: „Jah, mulle meeldiks küll üks.“
STEWART: „Võtame ette.“
LETTERMAN: „Paul, muidugi mul võiks olla selline universaal.“
STEWART: Jah, mul ka.
LETTERMAN: Seega, rääkides Pauliga, ma saan aru, et tema on palju rohkem elevil sellest, kui mina olen. Helistab siis mulle aegajalt ja küsib: „Kas sa oled juba sisu välja valinud?“ Ma ütlen, et: „Ei, ei ole.“ Tema vastu: „Noh siis kiirusta. Dollar kukub.“ Ja nüüd ma ei tea, mida see tähendab.
STEWART: Noh, ta on väga mures maailma majanduse pärast.
LETTERMAN: Ja siis ta helistab hiljem ja ütleb: „Head uudised. Pirelli annab meile tasuta rehvid.“ „Ohh, vägev Paul“, mõtlen ma. See on Paul Newman. Me saame tasuta rehvid. Noh, ma ei tea. Ning helistab kaks nädalat tagasi: „Dave, autod on valmis. Kaks tükki, üks mulle, üks sulle. Kõik on valmis. Ma pean sinult küsima ühe küsimuse. Kas sa tahad enda omale ka „puhurit“?“. Mõistad, ma siis mõtlen, et mis, on see mingi täispuhutav iste? Ei tea ju. Äkki mingid purjed Volvole? Ma siis küsin, et kas sa enda omale paned „puhuri“? Ta ütleb: „Jaa, jaa, enda omale panen“. Ma siis vastu, et: „Tead, mul pole õrna aimugi.“
Siis ta ütleb, et see on kompressor. Ma küsin: „Kompressor?“ Ta lisab, et: „Nüüd sa pead olema väga ettevaatlik, sest selle kompressoriga, see võib keerata välja pea 400 hobujõudu, niiet nigu siduri järsult lased, kisud tagumise otsa lõhki.“ Võrdluseks, originaal Corvette esindusest on 300 hobujõudu.
STEWART: Oi, jah.
LETTERMAN: Ma siis ütlen Paulile: „Oota nüüd korra, mul on universiaal kerega Volvo millel on 400 hobujõudu?“ Ta vastab: „Oh, jaa.... 30ne pealt kuni 160neni (km/h) sa võid sellega igaühe perset närida.“ Ning ma siis mõtlen endamisi, et millisel juhul Paul näeb ennast ringi sõitmas universaal Volvoga kus ta tunneb, et ta tahab tingimata igaühe perset närida?“
STEWART: Ei tea aga tundub huvitav.
LETTERMAN: 400jõuline Volvo karp.
STEWART: Aga kui Paul Newman pakub sulle „puhurit“, siis ma mõtlen, et nii peabki. Sa ei ütle ära Paul Newman´ile.
LETTERMAN: Pead olema loll kui lükkad tagasi „puhuri“.

Pilt

Samalajal, üks Newmani lastest oli sõber ühe Manhattani ärimehega nimega Ian Warburg. Warburg oli meelitatud ideest kompressoriga varustatud, V8 mootoriga 960st ja ta rääkis ära oma korporatsiooni presidendi, et vahetada ettevõttele kuulunud ametiauto BMW M5 ära Newmani kloonitud Volvoga.
Nüüd kui kindlad soovid olid Newman´ilt, Lettermanilt ja Warburg´i bossult, Converse hakkas ehitama kolme vagunit. Kolm 960´i osteti kohalikult diilerilt: tumehall Newman´ile, bordoo punane auto Letterman´ile ja sinine, mis siin piltidel, Warburg´ile. Kõik kolm autot olid täislisadega, kuigi ainult sinisel oli taga kolmanda rea iste (7kohta).
Järgmiseks, Converse organiseeris kolm uut Ford´i V8sat. Kõik mootorid balanseeriti ja varustati Edelbrocki alumiinimum plokikaantega ning Kenne Belli kompressoriga. Kenne Bell´ist Jim Bell oli osaline aitamaks väljatöötada seadistust, et vastata Newmani rangele kvaliteedinõudele. Ta tahtis ka, et mootorid oleks enne käinud dünostendis, seega kõik nad olid enne paigaldamist testitud. Converse eksperimenteeris erinevate ülelaaderõhkudega jagades infot raudvara kohta Belliga. Bell kirjutas mootoritele uue juhtaju tabeli, arvestades unikaalseid ülekandemehanisme. Need kaks meest katsetasid mitmeid tarkvara programme, kuniks leidsid ühe, mis töötas rahuldavalt.

Pilt

Optimaalselt kohandatud programmiga, dünotati mootoreid veel korra, et mõõta jõunumbreid. Converse´i sõnade kohaselt, oli kõigil neil umbes 380hj (284kW) ja 542Nm pöördemomenti.
Käigukastiks kasutati Ford Mustangi T5 manuaalkäigukasti, mis saadi D&D Perfomance´ilt Michiganist. Käigukasti korpus võeti Camarolt, kuna sellel oli see pikem (käigukangi auk 960 põrandas asub niipalju tagapool, seega standard T5 kastil oleks kardaanirist asunud augu ees). Kõik kolm 960 valmistati sama konfiguratsiooniga (Converse töötas välja pikenduse, mille tõttu sai sobitada Mustang T5 kasti, aidates kardaaniristi asetada tahapoole).
Vedrustuse kohapealt, Newman tahtis auto saada madalamaks ja varustada see jämedamate stabilisaatorvarrastega. Esisillale pani Converse ipd/TME madaldusvedrud, mis olid tehtud Volvo 740´le. Tol ajal olid need ühed ainsamad mis olid saada. Tagasillas, sel hetkel tuli-uuel 960´nel oli sõltumatu vedrustus, mis andis ette huvitava puzzle. Basseerus see pööratud lehtvedrul ja kuna süsteem oli piisavalt uus, polnud sellele saada ühtegi järelturu parendus detaili. Converse pöördus kohalikku töökotta ja lasi teha spetsiaalse klaasfiibrist ja metallist lehe, mis andis madalama kõrguse ja suurema vedrukäigu. Esimene stabika varras oli ipd/TME jupp, mis samuti oli alguses mõeldud Volvo 740´le. Tagumine stabikas tehti täiesti ise, samuti ipd poolt.
Kõik autod said varusatud 16 tolliste Borbet Type F5 kodar valuvelgedega. Sissepoole sai valitud Momo käiguvahetusnupp, et see sobiks Volvo originaalse puitimitatsiooniga, mis oli kõigi autode armatuuril.
Kui kord valmis, saadeti auto igale omanikule.

Pilt

Kui sinine auto nägi kasutust Manhattanil, siis Warburgi boss lasi hiljem tavalised vedrud tagasi alla panna. Newman aga tahtis tõsta oma auto sõidetavust, seega ta kontakteerus Kenne Belliga, kust lõpptulemusena üks ettevõtte tehnikutest lendas talle lausa koju kohale ja veelkord optimiseeris auto tarkvara. Kas ka Lettermani või ka sinisele autole ajakohastatud tarkvara pandi, on selgusetu.
Ross Converse arvab, et Newman ja Letterman siiani omavad neid autosi. Sinine auto aga müüdi hiljem Mobil Oil tegevjuhile. Tema käes oli see mingi aja ja siis müüdi edasi.
Tegelikult on teada, et ka Newmani auto on müüdud edasi ja seda samuti kaks korda. Hind on teadmata.
Selle valdkonna Ameerika spetsialistide arvamuse kohaselt võiks sellise Volvo hind olla umbes 95,000$.

Tõlkis: Pierre
Viide: Jalopnik.com

Head reedeõhtust lugemist! :)

Mine

Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 11 külalist