Juhan, 960 Prestige Kombi TD

Forum Members Cars

Moderaatorid: 760GLE, Igor, bronec

Kasutaja avatar
Juhan
Kõva postitaja
Postitusi: 186
Liitunud: 30 Juul 2009, 11:56
Asukoht: Tartu

Juhan, 960 Prestige Kombi TD

PostitusPostitas Juhan » 15 Nov 2014, 00:30

Täna sai minut enne ARKi sulgemist vormistatud ühe 1993. aastal ilmavalgust näinud 960 universaali mootorivahetus ja üks päris pikalt väldanud projekt jõudis minu jaoks järjekordse suure verstapostini. Kuidas olukord siis selleni arenes:

Olles sõitnud viimased 6 aastat tagaveduste Volvo sedaanidega (744 ja 964), on mind pidevalt kimbutanud ruumimure. Sagedane vajadus sõita viiekesi või rohke pagasiga või mõlemaga korraga näitas, et ainuõige tee on soetada universaalkerega auto. Samas aga ei tahtnud ma kuidagi loobuda mugavusest, mida tolleaegne tõld, 964 pakkus. Otse loomulikult oli valikuks seega suurima numbriga tellis-Volvo üldse – 965!

Märtsi alguses sattusingi 965 kuulutuse peale. Ostsin auto pea olematu hinna eest, aga ka vastavalt olematus korras, Tallinna lähistelt. Kõnes müüjale olid küsimused järjekorras: 1) Kas auto on alles? 2) Kas autol on katuseluuk? 3) Millal autot vaatama saan tulla? Eelmine omanik ei olnud eriline isetegemishuviline ja lasi töid teostada autoremonditöökodades, seega ei leidu masinal teibi- ja traadituuningut, samas aga on tegemata töid. Kohale tulles selgus aga kurb tõsiasi, et auto ei käivitunud. Autol oli küljes isepaigaldatud immobilaiser, lisaks olid elektrikud ehitanud armatuurlauale nupu, mida pidi käivitamishetkel all hoidma, vastasel juhul masin ei käivitunud. Mingi element sellest süsteemist oligi auto käivitamist müügieelselt takistama hakanud. Siiski, pooletunnise proovimise tulemusena otsustas mootor elu sisse võtta. Kuna autoremont on arvuti- ja mõttetöö kõrvalt hea vaheldus, ei kohkunud ma masina halvast seisukorrast ära ning lõime müüjaga õhtupimeduses käed. Lisaks ei olnud mootori seisukord minu jaoks oluline. Pall oli veerema lükatud.

Autost endast: lisaks harjumatult suurele salongile, mis tekitas algselt veidra akvaariumis istumise tunde, on antud isendil vahvama varustuse nimekirjast küljes lukustuv tagasild, elektriline katuseluuk, must nahksisu, elektrilised esiistmed (juhiiste on ka mäludega), topsihoidjad eesmises käetoes, püsikiirushoidik, integreeritud lapseiste tagumises käetoes ja 2 turvapatja. Üleni musta salongi lisab kontrasti hele puitdekoor, mis tekitas algselt nostalgilist emotsiooni seoses sarnanemisega vanavanemate elutoa sektsioonkapile. See, et aknad-peeglid-tuled-kliimaseade elektrilised on, on 960 puhul ju iseenesest mõistetav. „Tüüpilises“ lisavarustuse nimekirjas vist rohkemat ei pakutudki, edasi läheks juba päris haruldaseks tuunimiseks. Edasi viis seda vagunit B6304F mootor AW30-40L kasti vahendusel ja kilomeetreid oli põhja alt läbi veerenud hodomeetri järgi 308 000. Auto on ostetud Saksamaalt, Autohaus Hedke GMBH-st 02.12.93 ja garantiipaberil ilutseb mudelinimi "960 Prestige Kombi". Stiilse kaanepildiga saksakeelne kasutusjuhend viitab aga juba 1994. mudeliaastale.

Esimese tööna tuli korda teha esimese vasakpoolse pidurisadula liugtapid, millest üks oli ära murdunud. Esimene sõit Tallinnast Tartusse oli seetõttu päris riskantne, aga möödus vahejuhtumiteta. Remondikomplekt maksis 7.50€, veider, et see töö üldse tegemata jäeti. Mõne päeva pärast sõitsin autoga Pärnusse, kus vastsoetatud tõld jäi hoovi peal oma aega ootama.
PiltPilt Pilt Pilt PiltPilt Pilt Pilt
Viimati muutis Juhan, 20 Dets 2018, 10:29, muudetud 8 korda kokku.

Kasutaja avatar
Juhan
Kõva postitaja
Postitusi: 186
Liitunud: 30 Juul 2009, 11:56
Asukoht: Tartu

Re: Juhan, 960 Prestige Kombi TD

PostitusPostitas Juhan » 15 Nov 2014, 00:40

Võrreldes seniseid jõuallikaid minu autopargis, D24TIC ja B6304F, meeldis mulle suitsu, müra ja värina kiuste masuuti pressiv variant rohkem. Seda mootorit ei saa teistega sassi ajada! Just viimase erilise isikupära tõttu soovisin ka vastsoetatud universaalil diislit kütusena kasutada. Päriselt eksisteerivat 960 diislit olin aga näinud vaid üheainsa pildi peal, ja see pilt oli tehtud kuskil Tšehhis… Kuni ühel päeval lugesin siitsamast foorumist 960 TD müügi kuulutust. 92. aasta tumehall sedaan, mis on viimastel aastatel Tartus vahelduva eduga ringi liikunud, pandi müüki odavamalt, kui mulle tehtud D24T hinnapakkumine. Ideaalne doonor! Järgmisel hommikul oli kaup juba koos. Täiesti töövõimetu akuga auto saime käima, lükates selle hommikul Tartu Info-Auto (jah, sealt ostsingi!) katuseparkla kaldteest alla ja enne ma mootorit ei suretanud, kui õhtupimeduses Pärnus koduväravast sisse sõitnud olin. Minu masinapargis oli sellest hetkest 18 ratast, 26 silindrit, 80 klappi ja mõõtmatus koguses pahameelt koduhoovi niigi napi parkimisruumi hõivamise eest.

Doonor oli oma varustuse poolest veider masin. Oli kliimaseade, aga polnud välistermomeetrit. Olid elektriaknad, aga polnud tulede kõrguse reguleerimist. Oli elektriline katuseluuk, aga polnud püsikiirushoidikut. Oli lukustuv tagasild, aga polnud ühtegi turvapatja. Kapoti all oli aga üllatavalt hea minekuga D24TIC – ei osanud isegi oodata, et see traktorimootor nii jõuline olla võib. Lisaks oli M46 sidur väga kerge. Algselt kartsin, et see võib libisema hakata, aga tegelikult olid sidurikorv ja hüdraulika lihtsalt suurepärases korras.

Kuna kevad oli nii kooli kui töö abiga üsna tihedalt sisustatud, jäid ka „uued“ masinad ootele. Universaal käis küll venna juhtimise all Positivusel, aga doonori ainsaks sõiduks pärast Pärnusse toomist jäi paarikilomeetrine ots linnas enne kindlustuse lõppemist. Teine vend, kes selle sõidu tegi, liigub muidu 740-ga ja ka tema oli doonori võimsusest positiivselt üllatunud. Olukord oli paljulubav!

Pilt Pilt Pilt Pilt
Viimati muutis Juhan, 20 Dets 2018, 10:41, muudetud 2 korda kokku.

Kasutaja avatar
Juhan
Kõva postitaja
Postitusi: 186
Liitunud: 30 Juul 2009, 11:56
Asukoht: Tartu

Re: Juhan, 960 Prestige Kombi TD

PostitusPostitas Juhan » 15 Nov 2014, 01:49

Kevadel ja suvel oli minu põhisõidukiks veel nüüdseks juba müüdud bensuneelajast 964, kuigi pikemate sõitude jaoks tarvitasin täpselt poole madalama kütusekulu tõttu 740-t. Vahepeal sain nalja visata, et mul on "Tartu auto" ja "Pärnu auto", kuna need olid eri linnades. Aga mis liigub, see kulub, ja vähene vaba aeg kulus igapäevaselt kasutatavate autode kallal kõpitsemisele. Eks see kõik oli muidugi väga õpetlik, aga tähendas ka 965 diislistamise pidevat edasilükkamist.

Linnasõidud 964-ga andsid mulle korraliku automaatkasti pisiku ja üha enam oli selge, et ka universaal peab ise käikude vahetamisega hakkama saama. Foorumisse kirjutatud kuulutuste ja tehtud kõnede kiuste ei tahtnud aga keegi mulle sobivat 'tomaati müüa, kuni minuga võttis üsna juhuslikult ühendust kasutaja Andresko, kes oli lugenud ühte mu küsimust "totrate Volvoküsimuste" nurgas. Temal olla üks 83. aasta 760 TD automaat hoovi peal ees. Mõeldud-tehtud: ühel päeval, kui nädalakese tööasjus Tallinnas viibisin, putkasin lihtsalt töö juurest minema ja koos monteerisime minu jaoks hämmastava kiirusega käigukasti maha. Kui kast oli juba 740 pagasiruumi tõstetud, tahtis mul süda paar lööki vahele jätta - ostetud kast oli kurikuulus ZF 4HP-22L. Samas, töötama ta väidetavalt pidi ja Andres andis kastile ka suusõnalise garantii. Mis siis ikka halvasti minna saab?

Augusti alguses tegin universaalile uuesti kindlustuse ja sõitsin sellega lühemaid otsi Pärnus. Lõpuks jõudsin ka salongi koristamiseni. Välja tuli muljetavaldav kogus erinevat risu, varuosasid ja barankasid, selle universaali pakiruumi all on ikka palju ruumi! Et paremini näha kere seisukorda (pindmist roostet oli omajagu), lasin auto korralikult ära pesta ning nahkistmed ära kreemitada. Alla läksid uued Yokohama suverehvid ja keretöödele sai hinnapakkumine küsitud. Tutvuste kaudu võeti mind üldse jutule ning korrosioonitõrje ja kere osalise värvimise hinnaks pakuti 600€. Auto eest maksin kusjuures vähem. Mitteprioriteetse tööna jäi värvimine seega ootele.

Küll aga said ära vahetatud katkised tagatuled ja väga suure lõtkuga käinud tagaluugi kojamehe mehhanism. Tagasild sai uued vedrud ja amordid (1 Multilinkidest oli näppude vahel sisse-välja tõmmatav, teine vajas kokkusurumiseks keharaskusega peale surumist), lihtsuse ja töökindluse mõttes ostsin tavalised 940 vedrud ja KYB gaasiamordid. Kuna 740 tagaosa on jäi 3 aasta eest väga jäik, vältisin seekord "heavy-duty" vedrusid. Nüüd sai ka keskmise sõiduauto jaoks liiga raskeid koormaid muretult vedada.

Pilt Pilt Pilt Pilt Pilt Pilt Pilt Pilt Pilt Pilt Pilt Pilt Pilt
Viimati muutis Juhan, 20 Dets 2018, 10:42, muudetud 2 korda kokku.

Kasutaja avatar
Juhan
Kõva postitaja
Postitusi: 186
Liitunud: 30 Juul 2009, 11:56
Asukoht: Tartu

Re: Juhan, 960 Prestige Kombi TD

PostitusPostitas Juhan » 15 Nov 2014, 02:28

Juuli teisel poolel läks lõpuks tegudeks. Paidest sai ostetud viimane laos olnud mootorikraana, doonor aeti universaali kõrvale ja töö võis alata. Esialgne äriplaan nägi ette diiselmootori eemaldamist, remontimist, automaatkasti paigaldamist, bensumootori eemaldamist, diiselmootori paigaldamist koos käigukastiga ja viimaks vajalike sõlmede ühendamist. Teadmatusest tingitud tagasilöökide tõttu pidin küll veidi kõrvalepõikeid tegema, aga sellest polnud lugu.

Pilt Pilt Pilt Pilt Pilt Pilt Pilt Pilt Pilt Pilt

Tööd tegin mitmete heade sõpradega, siis kui aega oli ja ilm/kellaaeg lubas ning tuju soosis. Ehk siis tekitasin endale aktiivse puhkuse. Selle üle ei saa tagantjärele mõeldes viriseda, toimetada oli huvitav ja õppisin palju uut, näiteks röstsaia viiluga käigukasti tugilaagri eemaldamist, Nivomat' amordiga mootoriplokilt külmakorgi eemaldamist ja meisliga sidurikorvi poltide avamist.

Pilt Pilt Pilt Pilt Pilt Pilt Pilt Pilt Pilt

Maas lebaval mootoril vahetasin ära 5. ja 6. eelsüüteküünla ning teostasin hammasrihma vahetuse, paigaldades muidugi uue veepumba ja vabajooksurulliku. Nimetatud komponendid, va veepump, tulid, muideks, doonoriga kaasa. Ploki külge panin juba aasta eest 740 jaoks ostetud DEFA eelsoojendi.

Pilt Pilt Pilt Pilt Pilt Pilt

Käigukastil, mille küljest mu vennad olid transpordi käigus hüdrotrafo ära tõmmanud, puhastasin väljamaa meeste soovituse järgi ära õlivanni ja metallfiltri. Õigem oleks olnud uus filter panna, ent seda polnud käepärast ja piduripuhastiga sai teise niisamagi läikima.

Pilt Pilt Pilt

Ööpimeduse langedes rändas kapoti alt igaveseks minema uhke, ent mulle mitte eriti meele järgi olnud bensiinimootor.

Pilt Pilt Pilt Pilt Pilt Pilt

Lõpuks sai asuda diiselmootori universaali aiste vahele tõstmisega. Nuputamist oli palju, sest D24TIC ja B6304F mootoriruumid on justkui peegelpildis ehitatud. Aku asendit muuta ei saanud (ei tahtnud), samuti ka klaasipesuvedeliku paaki. Aku kohal tahtis aga olla õhufilter, kuid samale ruumile konkureeris ka ABS-i moodul. Töö käigus sai nende küsimustega jooksvalt tegeletud. Õnneks klappisid mitmed asjad, nt mootoripatjade kinnitused, 1:1 ja midagi päris ümber ehitama ei pidanud.

Pilt Pilt Pilt

Internetist nähtud piltidest ajendatuna (jah, keegi on sellist asja varemgi teinud) sai filter koonusekujuline ja õhus rippuv. Klaasipesuvedeliku paagi kohale jäi samas aga suur tühimik. Vahejahuti istus probleemideta jahutusradiaatori ette. Jahutusradiaatori pidin aga uue ostma, sest olemasoleval diisli radiaatoril puudusid automaatkasti jahutuse avad, bensuka radiaatoril ei olnud aga ühendust paisupaagi jaoks ja alumine lõdvikukinnitus oli vale nurga all. Seega sai tehtud kiire kõne Andresele ja ülejärgmisel päeval oli mul igati heas korras D24 seeria automaadi radiaator käes.

Eraldi väljakutse oli käigukasti jahutustorustiku ehitamine. Selle lahendasin 10 mm vasktorudega, käigukasti ja radiaatori küljes on aga voolikukuused. Kuuskesid ja vasktoru ühendab jupp kuuma- ja õlikindlat voolikut. Käigukasti jahutustorustik läks maksma üle 80€ ja ei saanud päris nii töökindel, nagu terasest originaal. Alternatiive mul kahjuks aga polnud.

Pilt Pilt

Käigukasti doonorilt sai igaks petteks võetud kardaan ja seda läks ka tarvis. Nimelt on D24TIC-4HP22L kardaan ligi 10 cm lühem. Õnneks ei pakkunud kardaani vahetamine 83. aasta autolt 93. aasta autole teravaid elamusi, sest poltide asukohad olid kõikjal täpselt samad.

Kuna aega hakkas väheks jääma, panin mootori hädavajalikus mahus kokku. Ühendamata jäi kogu elektrisüsteem (va starteri plussklemm ja massijuhe), kuna aku muutunud asukoha ja erinevate pistikute tõttu oli põhjalikum ümberehitus vajalik. Kütus tuli roolikardaani juurde lahtiselt asetatud 5 L kanistrist, kõrgsurvepumba solenoid sai pinge 3 jadamisi ühendatud elektroonika-krokodilljuhtme kaudu ja starteri solenoidi aktiveerisin mootori juhtmestiku vastavat klemmi vastu generaatori väljundit ühendades. Viimasesse sai pinge krokodillidega käivituskaabli abil, mis jooksis üle mootori. Üsna huvitav impro oli see.

Pilt Pilt Pilt Pilt Pilt

Esimesel käivituskatsel ei juhtunud aga midagi. Oli kuulda starteri pendiksi klõpsumist, kuid mitte rakendumist. Aku pinge oli korras, hakkasin massi kontrollima. Ähvardamiseks tõin kuurist välja ka teise D24TIC starteri, ja sellel hetkel hakkas starter järsku vedama. Starter ajas mootorit ringi, aga pinge eemaldamisel pendiksilt jäi see tööle ning vedas mootorit aeglaselt edasi. Algselt parandasin olukorda akujuhtme eemaldamisega, hiljem õppisin, et aitab ka pendiksi "klõpsutamine" ehk selle juhtme ühendamine korraks toitepingega. Probleem kadus järk-järgult ära ja etteruttavalt võin öelda, et see starter enam muresid valmistanud pole.

Kui starteri tööle saime, käivitus ka mootor, aga võrdlemisi viletsalt. Kuna mul mootori ajastuse sättimiseks vajalikke tööriistu ega kogemust ei ole, ei saanud seda ka teha ja tõenäoliselt läks rihmavahetusega ajastus veidi paigast. Sõitma sai auto sellegi poolest ja tuju oli hea!

Videojupp esimesest masuudipressimisest: https://www.dropbox.com/s/vc0xstbibxglgxn/2014-08-18%2009.18.19.mp4?dl=0

Esimesel katsesõidul juhtus ka tehniline tõrge - kiirendan, turbo viliseb, käib madal jumakas, turbo vilin hääbub, gaasipedaal ei tee midagi. "Kas nüüd ongi kõik?" Kapoti avamine selgitas - olin unustanud kinnitada sisselaskekollektorisse mineva alumiiniumtoru kummimuhvi külge. Kiirendamisel tõusis rõhk kollektoris nii suureks, et nõrgalt muhvi otsa surutud toru paiskus eemale ja tõmbas endaga kaasa kõrgsurvepumba solenoidile voolu andnud krokodill-juhtme. Pani ennastki imestama, mis kõik juhtuda võib.
Viimati muutis Juhan, 20 Dets 2018, 10:43, muudetud 2 korda kokku.

Kasutaja avatar
Juhan
Kõva postitaja
Postitusi: 186
Liitunud: 30 Juul 2009, 11:56
Asukoht: Tartu

Re: Juhan, 960 Prestige Kombi TD

PostitusPostitas Juhan » 15 Nov 2014, 03:14

Pärast nädalast päris puhkust tegelesin 965-ga edasi. Esimene töö oli kütusesüsteemi ühendamine. Selleks ühendasin põhjaaluse survepumba lahti ning saagisin selleni minevad torud läbi. Nüüd ühendasin paagist tuleva toru otsa voolikujupi, panin selle vooliku teise otsa 5 L kanistrisse ning lühistasin traadijupiga kütusepumba relee. Paagis olev ca 20 L bensiini tuli etteandepumba abil sirinal välja. Puhas bensiin läks enda ja venna motikasse, pärast loputasin paaki veel 5 L diisliga.

Pilt Pilt

Jupi kütusevoolikuga ühendasin paagist tuleva ja mootoriruumi minevad torud, kapoti all aga ühendasin kütusevooliku otse bensiinisüsteemi surveliitmiku otsa. Õnnelikul kombel sobis kõik omavahel. Katse näitas, et kõrgsurvepump jõuab sellises olukorras paagist kütust imeda, ja etteandepumpa ma kasutama ei hakanudki. Nüüd lisasin paaki mõnikümmend liitrit diislikütust ja sõitmine oli juba veidi ohutum. Külge läksid ka roolivõimendi voolikud; jätsin kasutusele 960 B6 jahutava kontuuri, mida diislil roolivõimendi süsteemis ei olnud.

Käivitamisprotseduur nägi selleks hetkeks välja järgmine:
1) Ava kapott
2) Ühenda kõrgsurvepumba solenoid aku plussklemmiga;
3) Ühenda eelsüüteküünaldega ühendatud juhe 10 sekundiks generaatori väljundklemmi vastu;
4) Ühenda mootori juhtmestiku sinine-roheline juhe generaatori väljundklemmiga, rakendades seeläbi starteri. Selleks kasuta 10 cm juhtmejuppi, mille leiad klaasipesuvedeliku paagi kõrvalt.
Esimesel suuremal sõidul, mis toimus öösel, sain akut mõõtes aru ,et generaator ei ergastu ise. Seega lisandus protseduuridele viies aste:
5) Kasutades punktis 4) kasutatud juhtmejuppi, lühista omavahel generaatori väljundklemm ja D+ klemm, ergastades seeläbi generaatori mähise.
6) sulge kapott ja sõida, jälgides, et võti ei ununeks 0-asendisse (roolilukk!)
Suretamiseks pidi jälle kapotti kergitama ning kõrgsurvepumba solenoidi juhtme aku küljest lahti ühendama. Ühel korral sai seda suisa politseipatrulli nina all läbi viidud, aga see vist ei pakkunud neile piisavalt huvi, et lähemalt uurida. Niimoodi oli kuni augusti lõpuni, kursakaaslastel oli päris elamusrikas seda pealt vaadata.

Varem jäi muude asjade seas tegemata ka summuti. Nimelt sõitsin ligi 400 km ainult downpipe'i kasutades, kuna ülejäänud summuti oli katki (olgugi, et eelmine omanik väitis, et oli lasknud autole uue summuti panna) ning ei sobinud ja võtsin selle seepärast ära. Samas hakkasid esinema ka anomaaliad, kus poldid/mutrid tulid ise lahti. Näiteks jooksis Võrus (õnneks olematul kiirusel ringteel) sõites ventilaator maha, jäädes rihmaratta külge vaid 1 lõdva mutriga. See intsident lõhkus ka ventilaatori koja. Mõned päevad hiljem tuvastasin, et generaatori ja mootori korpuste pingeerinevus on 0,4V - ka generaatori maandusjuhe oli lahti tulnud. Kas seda saab seletada summutita sõitmisega?

Pilt PiltPilt

Korralik summuti sai siiski esimesel võimalusel omale kohale paigaldatud. Nimelt oli mul kodus 740 diisli kasutatud originaalsummuti olemas, ja selle ma ka külge panin. Võtsin võrdluseks kaasa ka vanad summutijupid, mis kodus leidusid, ja selgus, et eelmise omaniku "uus" summuti oli tegelikult läbiroostetanud diisli summuti, mille esimese toru otsa oli keevitatud jupp eriti viletsas seisus toru B6 originaalsummutist. Igatahes, korraliku summuti paigaldamine nõudis küll mitu öist tundi ja parasjagu vasarahoope leeklambiga kuumutatud torude pihta, kuid kinniroostetanud toruliitmikud tulid lahti ja läksid auto alla. Tartus oli mul kasutada ka keevitusaparaat, nii et kinnitused sain soovi järgi püttadele külge lasta.

Pilt PiltPilt Pilt Pilt

Mõned päevad hiljem tegin ära ka elektrisüsteemi ühendamise, sest luksusauto mootorit võiks ikka salongist käivitada-suretada saada. Selleks lõikasin kodus olevalt doonor-B6 mootorilt ära suure pistiku ja ühendasin endale vajalikud juhtmeotsad pistikusse. Õlirõhu tuli, temperatuur, lülitatud 12V jmt olid lihtsad ja loogilised ning diisli süsteem ühtis bensuka omaga; eelsüüteküünalde märgutule ja turbo hoiatustule jaoks võtsin kasutusele käigukasti juhtmooduli juhtmestiku - nendele juhtmetele saan salongis ilusti ligi. Siis ei olnud neid veel aga kuhugi ühendada.

Pilt Pilt Pilt Pilt Pilt Pilt Pilt Pilt Pilt

August sai otsa, aga tööd auto kallal mitte.
Viimati muutis Juhan, 20 Dets 2018, 10:47, muudetud 3 korda kokku.

Kasutaja avatar
Juhan
Kõva postitaja
Postitusi: 186
Liitunud: 30 Juul 2009, 11:56
Asukoht: Tartu

Re: Juhan, 960 Prestige Kombi TD

PostitusPostitas Juhan » 23 Nov 2014, 03:52

Uue ülikoolikooliaasta avanädalasse mahtus omajagu tunde töökojas. Kriitilisematest sõlmedest sai korrastatud õlijahutusradiaatori kinnitus: kõveruse tõttu ei saanud seda poltidega kinnitada ja lageda taeva all vihmasabinas mootorivahetust lõpetades sai kõnealune radiaator nöörijuppidega omale kohale seotud. Uus kinnitus jäi samuti "poolkõva" ehk kasutasin kaablisidemeid, aga see näeb juba palju usaldusväärsem välja.

Pilt Pilt Pilt Pilt

Õnneks leidsin ksf! Hennu abiga ka uue (kasutatud) sirge õliradiaatori, mis ootab vaid Tallinnast Tartusse toimetamist.

Ära sai likvideeritud ka generaatorit akuga ühendava kaabli jura, kus kogu generaatori toodetud voo liikus läbi aku kõrvale pistetud käivituskaabli. Originaalkaabel oli nimelt ca 20 cm liiga lühike ning seda ei saanud otse akuga ühendada. Nüüd läks külge 20 mm2 jõukaabel, mis on originaalist silmnähtavalt jämedam. Vana generaatori-aku vaheline kaabel leidis aga rakendust eelsüüteküünalde relee ühendamisel. Suuremat voolu kandvate jõukaablitega peaks nüüd pikemaks ajaks muretu olema.

Pilt Pilt Pilt Pilt Pilt Pilt Pilt Pilt Pilt

Otse loomulikult sai autot ka sihtotstarbeliselt kasutatud, mitte ainult töökojas aega raisatud. 5 inimest ja 16 tankla ekraani ei olnudki eriline väljakutse:

Pilt Pilt

Pärnus sai autolt eemaldatud laepolster (universaalil üllatavalt lihtne töö!), eesmärgiga kruvida küljest katusereelingud.

Pilt Pilt Pilt

Ise läksin siis perega reisile, aga auto toimetasin värvitöökotta.
Viimati muutis Juhan, 20 Dets 2018, 10:48, muudetud 1 kord kokku.

Kasutaja avatar
Juhan
Kõva postitaja
Postitusi: 186
Liitunud: 30 Juul 2009, 11:56
Asukoht: Tartu

Re: Juhan, 960 Prestige Kombi TD

PostitusPostitas Juhan » 22 Dets 2014, 15:27

2 nädalat hiljem sõitsin taas Pärnu lennujaama kõrval asuvasse Värviksisse, et sealt masin ära tuua. Varasega võrreldes oli auto välimus nüüd palju viisakam, enam ei olnud kusagil väljaspool näha kobrutavat värvi ega roosteussi.

Pilt

Värvitud said kõik veerandpaneelid, kapott, pagasiruumi luuk, katuse esiosa, juhiuks ja kõigi uste alumised ääred. Seda, et tagumised uksed ülevalt poolt värvimata jäid, märkasin alles pilti tehes; silmaga vaadates on selle tooni puhul vahe palju väiksem. Kuna värvimine oli pigem praktilise suunitlusega, said kestvuse huvides kivitäketele tundlikumad alad kaetud kivikaitsega ning alles siis üle värvitud.

Enne laepolstri tagasi monteerimist sai paika veetud ca 20 meetrit videokaableid ja LF antennid - plaan on autole veidi moodsama aja varustust (kuid viisakalt) külge pookida.

PiltPiltPiltPilt

Jõudnud taas Tartusse, võtsin käsile ka käigukasti asendi anduri. Endisel AW30-40L kastil oli see nimelt kasti korpuse küljes, vanematel "ajuvabadel" kastidel käib tagurdustulede lülitamine aga kangi küljes asuva lüliti abil. Koos käigukastiga olin ostnud ka vana käigukangi asendianduriga:

Pilt

Minu õnneks on Volvo insenerid piisavalt konservatiivsed (et mitte öelda suisa laisad) ja 83. aastal toodetud asendianduri sai üsna lihtsalt ühendada käiguvalitsa korpuses asuva "pimeda" asemele. Seejuures ei pidanud isegi käigukangi autost eemaldama. Tagurdustulede jaoks vedasin seejärel uued juhtmed, starterit ühendavad juhtmed jätsin aga ühendamata - üks veaohtlik koht vähem.

PiltPiltPilt
Viimati muutis Juhan, 20 Dets 2018, 10:51, muudetud 1 kord kokku.

Kasutaja avatar
Juhan
Kõva postitaja
Postitusi: 186
Liitunud: 30 Juul 2009, 11:56
Asukoht: Tartu

Re: Juhan, 960 Prestige Kombi TD

PostitusPostitas Juhan » 11 Jaan 2015, 03:07

Ühel päeval juhtus autoga veider lugu - üks reisija, kelle just ära viinud olin, ütles, et mu autol on vist esituli lahti tulnud. Avanes järgmine vaatepilt:
Pilt
Juba ostmisel sain teada, et selle autoga on juhtunud pisiavarii. Sellest on ilmselt tulenenud ka kahjustus põrkeraua parempoolsel nurgal ja puuduv esitule kojamees. Lisasin kahjustuste nimekirja ka katkise esitule raami, nimelt ei ole suunatulel kinnitusklambreid, mille külge lukustuda. Mootoridoonorilt sai esituli võetud, tule raam vajab veel vahetust.

Selleks ajaks oli vahetatud mootor tarvitanud sadakond liitrit diislit, mis aga kõik läksid sisse üsna ebamugaval meetodil. Nimelt on bensiinimootoriga 960-l kütuse täiteava ees klapp, mille kütusepüstol avab. Diislikütuse püstol on aga jämedam ja ei mahu klappi avama. Kinnise klapiga jookseb kütus paaki väga aeglaselt, mistõttu pidin tankima 2 käega - ühega hoidsin kruvikeeraja abil klappi lahti ja teisega reguleerisin kütuse vooluhulka täpselt selliseks, et see ära voolata jõuaks. Viimasel tankimisel jõudsin ka lehtri kasutamiseni, aga sellest jamast oli juba villand. Seega paigaldasin universaalile diisli kütusepaagi täitetoru, mis on taas kord pärit mootoridoonorilt. Õnneks on sedaani ja universaali täitetorud sarnased. Ainus vahe oli kütusekorgi ümbruses, mis 93. aasta bensiinimootoriga masinal oli kummist, 92. aasta diislil aga terasest. Kujud olid siiski identsed ja vahetus oli üsna murevaba. Mõlemal masinal oli täitetoru eemaldamiseks vaja Dremeli abi, kuna paagi ja täitetoru vahelist kummimuhvi hoidvad metallvitsad olid lootusetult kinni roostetanud.
Pilt Pilt Pilt

Nagu kunagi 740-lgi, sai ka sellel autol ette võetud ukselülitite puhastamine kõigest heast-paremast, mis sinna aja jooksul kogunenud on.
Pilt Pilt
Nüüd süttivad iga ukse avamisel lae- ja uksetuled nii, nagu peavad.

Tellis-Volvo sobib suurepäraselt füüsikakatsesse raskuseks!
Pilt

Et mootori pöördeid ainult kõrva järgi aimama ei peaks, läks näidikupaneeli diisli tahhomeeter. Kust? Otse loomulikult mootoridoonorilt! Sellega suurt mure ei olnud, peale skaalajaotiste arvu kahel tahhomeetril väliseid erinevusi ei olnud. Keerulisem oli aga diislipõhiste lisatuledega eelsüüteküünalde ja turbo jaoks. Tootmisaasta vahetusega on ära muudetud ka paneeli ehitus ja 92. aasta diisli näidikuplokis olnud kolmene eemaldatav tulede plokk (kinnitub samamoodi, nagu välisõhu termomeeter, aga kelladeploki teise otsa) ei sobinud 93. aasta lõpu bensukale. Et tuled omale kohale saada, saagisin diisli lisatulede plokist sobiva jupi välja ning puurisin diisli kelladeploki esiklaasi sisse kella reguleerimisnupu jaoks uue augu. Lampide jaoks olid pesad olemas, aga juhtmed vedasin ise ja jätsin ploki juurde ka Molex-pistiku, et näidikupaneel ikka ilusti eemaldatavaks jääks.
Pilt Pilt Pilt Pilt Pilt Pilt Pilt Pilt Pilt Pilt Pilt
Põhjus, miks nii palju tööd ette võtsin, oli diisli näidikuploki vaid osaline töötamine. Nimelt ei liikunud sellel kütusenäidik üldse ja ma ei olnud veendunud kella ja spidomeetri täpsuses. Lisaks on hodomeetri näit vale ja ei tahaks sellega seoses ebavajalikke sekeldusi ARKis. Tagasi vaadates oleks muidugi lihtsam olnud diisli plokk korda seada, aga sai juba nii tehtud. Tulemus näeb ka üsna viisakas välja, enne käivitamist on pimedas ainult mõne nurga alt eelsüüteküünalde ja turbo hoiatustule valgusleket näha. Lisasin ühe dioodi, ühe jootesilla ja parandasin ära ühe katkestuse, jootes sellest juhtmejupi ümber. Ühtlasi sai üle kontrollitud kõigi lampide töökord ning nii mõnegi neist vahetasin välja.

Kui näidikupaneeli paigaldasin, märkasin vasakpoolses ventilatsioonikanalis plastmassklambrit, millesarnane hoiab näidikupaneeli kinni. Hodomeetri kerijate hooletus?
Pilt Pilt

Mootori ja käigukasti juhtajud, mis on muutunud rudimentide staatusesse, võtsin lõpuks küljest ära. Uurisin ka, miks juhi istmesoojendus ei tööta. Selgus, et istmepadja sisse on auk põlenud ja takistustraat oli sealt katki. Parandasin selle üsna robustselt ära (jah, jootsin juhtmed kokku ka) ja soojendus hakkas tööle, kuid kasutamise käigus levitas see kärsahaisu. Seetõttu ei ole istmesoojendust siiani rohkem pruukinud ning varsti asendan juhi istmepadja mootoridoonorilt võetud istmepadjaga, millel on soojenduselement terve ja ka nahk palju paremas seisukorras.
Pilt Pilt Pilt

Autolt eemaldus ka Volvo kirjadega turvarihm, mille üks ots kinnitus juhiistme parempoolse siini tagumise poldi külge, teises otsas asuv pannal läks pelgajapoolse istme vasaku siini tagumise poldi küljes oleva pesa külge. Võimalik, et tegemist on lastetooli kinnitusega. Kuna pesa oli katki, ei ole sellest aga erilist kasu.
Pilt

Olude sunnil tegin autoel ka teibituuningut. Nimelt on sellel masinal keres 2 antenniauku, aga antenne on mul pärast ühe risu eemaldamist vaid üks. Värvid igatahes kattuvad...
Pilt

Pärnus viisin mootorivahetuse bürokraatia poole pealt lõpuni. Selleks lasin teha suitsususe testi (ülevaataja ütles, et "rikkusid hea auto ära"; noh, arvamused on nagu p***eaugud - igaühel on üks) ja täitsin ARKis ära tehniliste andmete muutmise avalduse. Kahjuks on Pärnu ARKis juba aastaid muutumatu mentaliteet, et nemad on liiklusvahendite kuningad, kliendid hoidku mokad maas ja erisoovidega kadugu parem minema. Tartus olen ainult vastupidist kogenud! Tehnilise kontrolli personali tõreda suhtumise ja mõne vuntsi pomisetud roppuse kiuste sain siiski paberid vormistatud, tehnopassis on nüüd kirjas "Ümberehitus". Letiteenindajad suures saalis olid vähemalt abivalmid ja vastutulelikud, aitäh teile!

Seejärel saatsin mootoridoonori uut omanikku rõõmustama. Mõne aja eest oli selle auto juppideks müümise kuulutus ka siinsamas üleval, seal veel on, mida võtta! Mootoridoonori all olnud naastrehvid läksid aga universaali külge.
Pilt Pilt

Vahetasin ära süüteluku põhja. Pärast käivitamist pidi võtit varem veidi tagasi keerama, et tuled-puhurid-raadio tööle hakkaksid. Sama mure oli ka 740-l kuni süüteluku põhja vahetuseni.
Pilt Pilt

Lumi! Tagasillavedu! G80 difrilukk!
Pilt Pilt

Amazon.de vahendusel hankisin uue külmkäivitustermostaadi. Kui 740-l sain termostaadi kinnitusrõnga avatud sõrgkangiga, siis sel korral tegin vastava töövahendi seibi pooleks lõigates. Kahjuks osutusid nii esialgne kui ka jämedam seib liialt pehmeteks ja appi tuli hoopis meisel.
Pilt Pilt Pilt Pilt Pilt Pilt Pilt Pilt Pilt Pilt

Siiamaani oli käigukasti kickdown-kaabel traadijupiga salongisoojenduse vooliku küljes, nüüd sai ka korralik kronstein ehitatud.
Pilt Pilt Pilt Pilt
Kinnitub see kõrgsurvepumba täisgaasi piirava keermelati külge.

Kuna ülevaatustähtaeg lähenes, võtsin ette ka mittetoimiva käsipiduri. Olukord seal palju kiita ei olnud - parempoolne tross oli katki, A-klamber silla küljest ära murdunud ja piduriklotsidest ei olnud eriti midagi järgi jäänud.
Pilt Pilt Pilt Pilt

Tellisin mõned jupid ja asusin tegutsema. Vahetusse läksid pidurikettad, -klotsid, käsipiduriklotsid, klambrid-tihvtid, parempoolne käsipiduritross; käsipiduri klotside liigendmehhanismi määrisin vasemäärdega. Erinevalt 740-st, millel mõne aasta eest samuti käsipiduri trosse vahetasin, ei pidanud sel korral midagi mõõtu käiama. Töö läks üldse üsna libedalt, kuna tegin sama tööd samal nädalal ka Pärnus 740 kallal. Keeruline oli vaid trossi tolmukaitse paigaldamine. Sain ka teada, miks tikkpolte hoidva metallitüki küljes auk on - eks ikka käsipiduri klotside klambrite eemaldamiseks!
Pilt Pilt Pilt Pilt

Otse loomulikult lasin auto alla enne, kui pidurisadula kinnituspoldi otsast padruni ära võtsin (keerasin viimast torutangidega).
Pilt

Vasakul küljel aga enam nii lihtsalt ei läinud. Kui hakkasin uusi piduriklotse paigaldama, ei mahtunud need vahele - kolbe ei saanud sadulasse sisse lükata. Kangutasin ja surusin neid küll erinevate vahenditega, kuid tulemuseta. Lõpetasin töö kell 6 hommikul ning paigaldasin roolile üsna lihtsastimõistetava hoiatuse:
Pilt
Loe: tagumisel vasakpoolsel rattal ei ole piduriklotse ja pidurdamisel läheb kolb otse vastu uut ketast.

Abi ootas Crank'is, kus Mikk leidis uue pidurisadula. Ühtlasi lasin seal ära vahetada kõik pidurivoolikud ja õhutusniplid (kõik olid tugevalt roostes), sellega kaasnevalt muidugi ka pidurivedeliku.
Pilt

Lõpuks oli aeg küps ülevaatusel käimiseks. Tartu E-Tehno ülevaataja ütles küll esmalt, et mootor koliseb, kuid kontrollimise järgselt kiitis, et kunagi ikka osati autosid toota. Väljastati paber, mille alusel on mul parim auto maailmas - 0 viga! Siiski soovitati ära vahetada esisilla šarniirid, kuna neist parempoolne loksus kergelt. See on õnneks lihtne töö ja olen seda nii 740-l kui rohelisel 960-l teinud.
Pilt Pilt Pilt

Aasta lõpus selgus veel, et lumi teeb Volvodele mudeliuuenduse ja transformeerib 960 madala iluvõrega V90-ks:
Pilt
Viimati muutis Juhan, 20 Dets 2018, 10:54, muudetud 1 kord kokku.

Kasutaja avatar
Juhan
Kõva postitaja
Postitusi: 186
Liitunud: 30 Juul 2009, 11:56
Asukoht: Tartu

Re: Juhan, 960 Prestige Kombi TD

PostitusPostitas Juhan » 12 Mär 2015, 00:54

"Hall" on viimasel ajal remondirõõmult suuresti lihtliikuri rollile taandunud. Tööd on see aasta palju toonud, seega pole ma palju garaažiteraapiat nautinud. Kütusekulu on maanteel 7 ja linnas tugevalt üle kümne, samas ei ole kütusesüsteem veel tippvormi saavutanud - kiirendades on hele suits järel. Lekkiv 2. pihusti toru ei leki enam hoolimata minu tegevusetusest. Parklas jääb minu autost ikka õlitäpp või paar maha, selle allikat ei osatud ka Crankis kindlaks teha. Umbes 2000 km peale läheb liiter õli ka kaduma. Eile käis auto pesus, läigib küll. Võib-olla lasen varsti kere ka ära vahatada.

Üht-teist sai siiski korraldatud:

Pärnus suurema osa ajast seisvat "sinist" pidi talvel paar korda "Start" kirja kandva punase metallkobaka abiga ellu äratama ja sellest innustatult ostsin mitte ühe, vaid 2 uut akut. Nüüd on hommikuti märksa kindlam tunne, eriti kui tähtis sõit ees on. 77 Ah mahtus kapoti alla ära, kahjuks ei ole mul 960-le pika aku raami ja endise bensukana on hallil aku veel valel pool ka. Nii et jäi originaalasukoht ja -klamber.
Pilt

Veebruari keskel pidin nädalaga üle 1600 km läbima, leidsin, et oleks paras aeg püsikiirushoidiku lutt mootori külge kinnitada. Tegemist oli ainsa elemendiga, mis püsikiirushoidiku süsteemist veel puudu oli. Alguses ei saanud püsikiirushoidikut toimima, süüdi jäi PNP lüliti, või nagu seda antud 'tomatil kutsutakse, "start inhibitor switch". Ühendasin sellest kunagi ära ainult tagurdustulede osa, starteri katkestusahel jäi ühendamata (milleks on nii vanal autol vaja veel ühte elementi, mis rikenemise korral takistab auto käivitumist?). 3 erinevat elektriskeemi uurides sai selgeks, et püsikiirushoidiku juhtmoodul mõõdab lukupõhjast käigukangi lülitisse minevat juhet ja kui starteri tõmberelee mängib juhtme teises otsas "pull-down takistit", siis on järelikult sees P või N käik ja püsikiirushoidik ei tohi rakenduda. Taaskord, töökindlust vähendav lisa, lõiketangid aitasid. Kontroll-juhe on nüüd pidevalt avatud ahelas, püsikiirushoidik hakkas toimetama ja maanteesõit muutus veel mugavamaks.

Rõõm ja mugavus jäid aga üürikeseks, sest üha rohkem hakkas iseloomu näitama spidomeeter. Pärast diisli näidikuplokiga sobitamist kippus spidomeetri seier aeg-ajalt nulli kukkuma, aga pärast püsikiirushoidiku tööle saamist süvenes mure järsult. Leedus käies saingi vaid pooled kilomeetrid jalgu mugavalt sirutada, ülejäänud poole istusin harjumuspärases asendis.

Spidomeeter töötas üsna juhuslikult. Kui see töötas, siis pärast taaskäivitamist tavaliselt enam mitte; keset sõitu tõusis mitmel korral nõel kiirusest sõltumata täpselt õigesse kohta ja jäi sinna reeglina mootori suretamiseni. Juhtus ka, et spidomeeter näitas nulli ja läbisõidumõõdik keris liiga kiiresti edasi. Seejuures lõppes kerimine auto peatudes ja jätkus sõitma asudes. Järeldasin sellest, et kiiruse andur töötas. ABS ei leidnud ka viga.

Vana elektroonika puhul on mure ju tõenäoliselt kondensaatorites. Minu kahtlusi kinnitas ka pikk ja põhjalik juhend siin. Võtsin spidomeetri lahti, leidsin ühe lõhkise elektrolüüdi. Vahetasin eismese hooga ära ainult selle 100 uF kondensaatori, kuna teisi ei olnud mul töökojas käepärast.
Pilt Pilt Pilt Pilt Pilt Pilt

Kahjuks ei saavutanud ma eesmärki. Sümptomid jäid laias laastus samaks, ainult et töötavat spidomeetrit ma enam ei näinudki. Paar päeva hiljem vahetasin ka teised kondensaatorid ära, lisaks eemaldasin ka lõhkise korpusega varistori, pika jauramise tulemusena sain preemiaks olukorra, kus kiirus on rangelt nullis, aga läbisõidunäidik kerib paaniliselt edasi. 1 tiir ümber kvartali = 7 km, tõstukukse alt sissesõitmine = 300 m jne. Kinnitasin kiiruseanduri pistiku külge 2 pikka juhet ja lühistasin neid kiiresti kokku, hodomeeter liikus silmanähtavalt. Muidu peaks sel autol olema 1 rattapöörde kohta 48 impulssi, ma andsin paarkümmend impulssi 100 m kerimiseks. Pidin lõpuks leppima faktiga, et üks kolmest integraallülitusest on tõenäoliselt operatsioonisuitsu välja lasknud. Lisapreemiaks sain ajutiselt mittekäivituva auto: enne, kui katsetiirule läksin, ei süttinud eelsüüteküünalde tuli ja otse loomulikult ei võtnud vana IDI mootor ka niisama vedu. Esimene kahtlus osutus tõeks, viga oli eelsüüteküünalde relee massijuhtmes. Liigutasin selle pistikuid veidi ja mootor käivitus nagu alati.

Ühtlasi annan teada, et mulle võib pakkuda müüa 93. aasta 9xx spidomeetrit või ka tervet kellaplokki. Diisli oma on eelistatud.

Üleeile sain loodetavasti pidama ka jahutusvedeliku lekke, mis enne avastamist ca 2 liitrit punast vedelikku röövis. Jahutusvedelikku tilkus paisupaagi ja radiaatori vahelise jämeda vooliku radiaatoripoolse kinnituse vahelt. Suvel jäi sinna vana originaalklamber, eks näikse, kas uuest on rohkem kasu. Tegemist oli ka parasjagu nõmeda lekkekohaga, selle avastamiseks kulus mul terve kuu. Pean muidugi häbiga tunnistama, et viimasel ajal kergitan autodel kapotti tunduvalt harvemini, kui mõne aasta eest, sestap ei jää ka lekked kohe silma.

Ja lõpuks miski, mida vast paljude teiste automarkidega nii naljalt ei juhtu. Vedasin suurema mureta ära 48 jm puitmaterjali (ca 0,1 tm) ja tõstsin need kolleegiga töökotta. Uste vahel prussivirnaga manööverdades unus auto aga sootuks ära ja jäi avalikku parklasse. 4 tundi hiljem helistas teine kolleeg ja küsis, et "kuule, Juhan, kas sul on mingi eesmärgiga autol tagaluuk lahti?" Nojah. Uurima minnes selgus, et ka võtmed olid juhiukse ees. Volvo disainerid on väga hea vargavastase seadme ehitanud - ei taha seda tellist keegi varastada...
Pilt Pilt
Viimati muutis Juhan, 20 Dets 2018, 10:57, muudetud 1 kord kokku.

Kasutaja avatar
Juhan
Kõva postitaja
Postitusi: 186
Liitunud: 30 Juul 2009, 11:56
Asukoht: Tartu

Re: Juhan, 960 Prestige Kombi TD

PostitusPostitas Juhan » 20 Apr 2015, 01:47

Hall auto jäi sinisele lehele.

Reede hilisõhtul lõi tahhomeeter maanteel pärast seitsmekümne-ala mõõdukal kiirendamisel pöörded 4000 peale, seejärel taastus tavaolukord (2500 RPM). Varem pole midagi sellist juhtunud. Paarisaja meetri pärast tõusid pöörded uuesti ja käigukast hakkas justkui "paremat käiku otsima". Jõudsin kiiresti kahtlustada kickdown-kaablit, aga gaasi andmine ei muutnud midagi. Pidasin auto kinni ja selgus, et 'tomat oli kogu mahla välja lasknud. Kell oli 00:20 ja pimedas ei näinud täpselt, mis toimunud oli.
Pilt
Pidin tunnistama, et olen elus esimest korda tehnilise rikke pärast maantee äärde jäänud, ja kutsusin teise auto järgi.

Järgmisel päeval läksin sinise autoga halli ära tooma. Valges oli näha, et õlirada ulatus seismajäämiskohast üle kilomeetri tahapoole ja algas väga järsult, sirgel ja korralikul teel, 90 km/h alas. Esimene pööretekõikumine esines umbes 500 meetrit sellest punktist. Paarsada meetrit enne seismajäämiskohta õlirada lõppes.
Pilt

Paar kilomeetrit pukseerisime autot niisama, lähimas asulas ühendasin kardaani diferentsiaali küljest lahti. Seejärel veeres auto oma ratastel 75 km, käigukang asendis "P".
Pilt

Mis täpselt katki läks, ei jõudnud, viitsinud ega isegi tahtnud ka valges uurida. Automaatkasti-entusiasm langes igatahes korralikult ja lähemal ajal mõtlen, kas autole jääb ikka ZF 4HP-22L või läheb külge doonorauto M46. Automaadi poolel on mugavus, manuaali kasuks räägivad kontroll auto üle, ohutus, lihtusus, töökindlus, ülalpidamiskulud, kütusekulu.
Viimati muutis Juhan, 20 Dets 2018, 11:00, muudetud 1 kord kokku.

Harri_k
Foorumlane
Postitusi: 38
Liitunud: 19 Juun 2013, 19:54

Re: Juhan, 960 Prestige Kombi TD

PostitusPostitas Harri_k » 21 Apr 2015, 00:59

Väga korralik teema.
Võib-olla läks jahutuse toru katki? Kuidagi kummaline see järsku tekkiv õlikadu. Muidu automaati pooldan isegi, kuid kaine mõistus käsib manuaali osta.

Kasutaja avatar
Leho
Foorumi veteran
Postitusi: 7081
Liitunud: 24 Juun 2005, 10:04
Asukoht: Kegel
Kontakt:

Re: Juhan, 960 Prestige Kombi TD

PostitusPostitas Leho » 21 Apr 2015, 01:08

Arvata on, et mingi jahutuse toru otsustas lõpuks läbi roostetada.
tel:515O862 leho@volvoclub.ee
Pilt

Kasutaja avatar
smurf
Foorumi veteran
Postitusi: 1261
Liitunud: 18 Aug 2010, 11:49
Asukoht: Tartu

Re: Juhan, 960 Prestige Kombi TD

PostitusPostitas smurf » 21 Apr 2015, 07:39

Seisis ta sul Pärnu-Viljandi vahelisel maanteel, ninaga suvepealinna poole? Laupäeval Pärnust tulin, siis nägin üht tellist tee ääres, hingelisi lähedal polnud. Mõtlesin veel, et seenelkäimiseks ju veel vara :D

Kasutaja avatar
Juhan
Kõva postitaja
Postitusi: 186
Liitunud: 30 Juul 2009, 11:56
Asukoht: Tartu

Re: Juhan, 960 Prestige Kombi TD

PostitusPostitas Juhan » 23 Mai 2015, 01:07

Siilil käidud, Eesti võitis, nüüd on aeg auto korda teha.

Ülalkõnelejate kurvastuseks ei olnud süüdlaseks terastorud. Ei saanudki olla, sest suvel ehitasin käigukasti jahutustorud ise 10 mm vasktorudest ning kinnitasin need kummivoolikute abil voolikukuuskede külge. Ise arvasin tänaseni, et mõni vasktorudesse minevatest voolikutest on rebenenud või toru otsast maha libisenud. Esimene pilk põhja alla tegi vea selgeks:
Pilt

Nii voolik, voolikukuusk kui ka klamber olid Hydroscandist ostetud, rakendusele vastavate parameetritega ja sobivate mõõtudega, ning klamber oli pingul (seda ei saanud vooliku peal käega liigutada). Siiski andis järgi ainus osa, mis ei olnud mu omalooming.

Ostsin küll uue vooliku (uurides eraldi üle, kas mulle müüdud mootoriõli voolik sobib ka kuuma ATF-ga ja saades positiivse vastuse), aga vahetada seda ei õnnestunud, kuna voolik oli vasktoru küljes väga tihedalt kinni. Sellega seoses meenus mulle ka, et voolik läks väga raskelt ka toru peale, seega ei hakanud ma voolikut katki lõikama. Pealegi oli vana voolik kahjustusteta ja läks voolikukuuse peale sama tihedalt, nagu uus voolikujupp. Klambrid vahetasin igaks juhuks välja, kasutusse läksid roostevabad kinnitid.

Olin seejärel valmis kasti valama ca 10 liitrit õli, aga tegelikkuses läks normini täitmiseks vaid 3,75 L. Seda masinat on tõesti odav remontida.

Positiivse külje pealt peab veel mainima, et pärast kuupikkust seismist käivitus mootor poolest pöördest ning tühikäigul ei suitsenud; negatiivse külje pealt aga ilmnes testsõidul väga paks valge suits. Sellega seoses kahtlustan lisaks seismisele pikka tühikäigul töötamist nii kuu aega tagasi pukseerimisel kui ka täna käigukasti õliga täitmisel. Kilomeetrise testsõidu lõpuks oli valget suitsu õnneks oluliselt vähem. Õli ja jahutusvedeliku tase olid normis.

Kui mõni abivalmis lugeja leiab, et tal on üle D24(TIC)/ZF 4HP22-L jahutustorud 7xx või 9xx masina pealt, võib mulle teada anda. Siis saab järgmine kord tõesti terast süüdistada. Samamoodi on oodatud ka pakkumised uuele käigukastile, sest praegune vahetab käike jätkuvalt liiga tuntavalt. Manuaalile veel üle ei lähe, kuu aega sai 740-ga sõidetud ja käsitsi ülekandearvu reguleeritud ning pean tõdema, et ma eelistan, kui auto seda ise teeb.
Viimati muutis Juhan, 20 Dets 2018, 11:01, muudetud 1 kord kokku.

Kasutaja avatar
Juhan
Kõva postitaja
Postitusi: 186
Liitunud: 30 Juul 2009, 11:56
Asukoht: Tartu

Re: Juhan, 960 Prestige Kombi TD

PostitusPostitas Juhan » 06 Juun 2015, 17:20

Mittetöötav spidomeeter muutus üha enam häirivaks, ent ei hakanud tööle ka pärast kõigi elektrolüütkondensaatorite asendamist. 2 kuu pikkuse otsingu tulemusena ei leidnud ma ka ühtegi sobivat asendust - selgub, et tegemist on tõelise defitsiidiga.

Vaatasin korduvalt üle jootekohad nii spidomeetri trükkplaadil kui ka näidikuploki painduval kileplaadil, visuaalselt probleeme ei tuvastanud. Siiski käisin nüüd kõik jooted üle ja lisasin veidi värsket jootetina. Spidomeetri puhul oli vabrikus jootetinaga kõvasti koonerdatud, nüüd on kõik liited veidi priskemad. Suurem üllatus ilmnes painduva kileplaadi jootmisel - peaaegu iga jootekoha kuumutamisel tõusis üles suur tossupilv ning joodise ja vaskraja vahelt tuli välja vana räbusti pritsmeid. Vanad joodised nägid seejuures üsna normaalsed välja. Lisaks puhastasin kontaktipuhastaja abil ära kõik pesad näidikuploki taga.

Pilt Pilt

Esimene testsõit parklas, veel enne spidomeetrit ümbritsevate plastikute monteerimist, andis suurepärase vastuse - spidomeeter töötab nüüd, nagu peab! Nädalatagusest remondist saadik pole ma enam täheldanud ka tahhomeetri kõikumist paarisaja pöörde jagu, mis tavaliselt iga sõidukorra juures mõned korrad esines.

Seega, kes on näidikuplokkidega hädas (nende ostu/müügikuulutuste suhte põhjal tundub, et murelisi on palju), käige kõik jooted üle, enne kui plokki maha kandma hakata.

Pärast edukat remonti tegin ka suurema väljasõidu ja tundsin rõõmu töötavast püsikiirushoidikust. Tore üllatus oli ka hiljem tanklas - 900 km läbimisel 90% maanteel ja täiskoormaga tuli keskmiseks 7,29 l/100 km. Sinisel autol oli viimane kulu 7,50 l/100 km, kuigi, tõsi, ca 30% linnas tühjemapoolse autoga. Igal juhul sain lõpuks tõdeda, et D24/automaadi kombinatsioon pole kulu mõttes nii hull midagi.

Sain käpa peale ka veidi uuemale ZF 4HP22L käigukastile. Sel korral tulid kaubaga kaasa ka korralikud jahutusvoolikud (mitte torud, nagu AW30-40L puhul!) Nii praeguse kui uue kasti leidmine oli paras juhus - ostukuulutustele vastuseid ei tule, aga õigete inimeste käest küsides on neid saada küll. Kui mõni lugeja veel oma traktorile isevahetavat kasti otsib, saan mõne kasuliku kontakti anda.

Pilt

Üleeile tegin ka salongi viisakamaks, vahetades ära juhiistme naha, millel oli nii istumispadi kui seljatugi häirivalt lõhki ja soojendus ei töötanud. Uus istmepadi ja seljatoe kattenahk tulid mootoridoonori kõrvalistmelt ehk siis juhiistmel on nüüd keskkonsooli pool seljatoe jäikuse reguleerimise kruvi auk. Õnneks on hallil autol kõrge, topsihoidjatega keskmine käetugi, nii et see auk ei jää eriti silma. Järgmise autopesuga tuleb siis lasta ka juhiiste ära puhastada ja hooldada. Töö käigus suutsin ajutiselt lahti saada elektriistme seljatoe kallutamise ja edasi-tagasi funktsioonidest, kuid nupuploki lahtivõtmine tegi selgeks, et veaks oli lahtitulnud pistik. Õnneks ei lennanud mul seal sees peituv 2 mm vedru märkamatult minema, aga seda moodulit tuleb kindlasti ettevaatlikult lahti võtta.

Pilt Pilt Pilt Pilt Pilt

Ees ootab veel parempoolse esitule raami parandamine/vahetamine, juhiukse kõlarikatte paigaldamine, kaardilugeja ukse tasku väljavahetamine ja esiakent ümbritsevate iluliistude paigaldamine. Sealt edasi läheb juba "tuunimiseks" - juba üle aasta on ootamas puldiga keskluku süsteem ja veel üht-teist head...

Pilt
Viimati muutis Juhan, 20 Dets 2018, 11:03, muudetud 1 kord kokku.


Mine

Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 13 külalist