Juhan, 960 Prestige Kombi TD

Forum Members Cars

Moderaatorid: 760GLE, Igor, bronec

Kasutaja avatar
Juhan
Kõva postitaja
Postitusi: 186
Liitunud: 30 Juul 2009, 11:56
Asukoht: Tartu

Re: Juhan, 960 Prestige Kombi TD

PostitusPostitas Juhan » 01 Aug 2015, 18:18

Pakiautomaati saabunud pakk ja vaba õhtu võimaldasid üle pikema aja universaali kallal tegeleda. Plaanipäraselt läks vahetusse tagumine kojamees (olin sinna sügisel paigaldanud raamita kojamehe, ent käpa vedru ei surunud kojameest piisavalt kõvasti vastu klaasi ja hari ei pühkinud keskmise osaga), õlirõhu andur (enne käivitamist ei süttinud õlirõhu tuli) ja üks kapoti gaasivedru. Kahjuks ei õnnestunud mul mõistliku hinnaga leida originaalile sobivat sisu, seega kaotasin praegu võimaluse kapotti 90 kraadi ülespoole avada.

Pilt Pilt Pilt

Saadetises olid ka Philipsi +30% H3 pirnid, mis pidid leidma oma tee kaugtuledesse. Samas aga oli juba tükk aega paigaldamist ootamas teine esituli, kuna endisel tulel oli eelmise omaniku tehtud kõpsu pärast kinnitusraam katki. See tähendas, et tule korpus liikus auto kere suhtes ja reguleerimine läks paigast ära, lisaks oli katki ka suunatule korpust hoidev kinnituspunkt ja suunatuli oli fikseeritud traadijupi abil. Egas' midagi, tegin siis juba tulevahetuse ka ära.

Pilt Pilt

Esitule kättesaamine on 900-stel palju lihtsam, kui 740-l. 4 kergesti ligipääsetavat polti lahti, ning tuli on kere küljest vaba. 740-l kulutasin kunagi üle tunni Dremeliga, et tule taga peidus olevad väikesed roostes mutrid läbi lõigata, ning hiljem oli tarvis kinnitused taastada. Peavalu valmistas ainult tulede pistik, mis oli väga kõvasti kinni oksüdeerunud. Lõpuks leidsin küll avause, millest sai pistikut seestpoolt lahti kangutada ja see oli ka edu võti, aga enne seda suutsin nii pistiku kui ka pesa veepumbatangidega korralikult ära räsida. Lahtivõtmisel lagunes ära ka esitule kojamehe mootori autopoolne pistikupesa.

Pilt Pilt

Algne plaan nägi ette tule lahtivõtmist ning raami äravahetamist. Doonorilt saadud esitule uurimisel selgus aga, et see on üsna heas korras ning raami vahetamine eeldab kogu tule algosadeks võtmist. Seega otsustasin lihtsalt tule kõrguse reguleerimise mootori ühelt tulelt ümber tõsta. Mootor vabanes korpuse küljest, kui seda ca 45 kraadi keerata; välja mootor aga ei tulnud, vaid oli justkui mingi vedruga kinni. Lampide vahetamise luukidest uurides võis näha, et mootori varre otsas on plastist munak, mis on reflektori küljes asuvas pesas. Kuna ma seda tööd varem teinud ei olnud, lähenesin väljakutsele pärast põgusat uurimist jõuga ning tõmbasin mootori otse välja. Munak tuli pesast välja ning esitule korpuse seest pudenes välja punane fiksaatorrõngas. Samas aga sai tuli mõõduka põrutuse osaliseks ning hiljem selgus, et olin selle liigutusega ära lõhkunud Philips +100% H4 pirni lähitule niidi.

Doonori esitule puhul olin juba targem, kuna sain vana tule kõrguse reguleerimise mehhanismi uurida. Selgus, et kui kõrguse reguleerimise kruvi piisavalt palju ühes suunas kruttida, tuleb munakuga osa reflektorite küljest lahti ning jõuvõtteid ei pea rakendama. Tulede korrektori mootorit asendav fiksaator sai asendatud mootoriga ning veendutud regulaatori toimimises.

Pilt

Üks asi viis aga teiseni. Esitulesid võrreldes märkasin, et doonortule klaas ei ole originaal ning sellel on rohkem kriimustusi tuleklaasi puhastajalt. Seega eemaldasin klaasi ning puhastasin selle veega seest ära. Kui klaas juba eest ära oli, tõmbasin niiske salvrätikuga ettevaatlikult üle ka reflektori pinnad. Kõik pinnad olid tolmused ning puhastamise tulemus oli märgatav. Reflektorid olid üldiselt heas korras, ainsana jäi tuhmiks H4 tule kohal olev ala, mis on aja jooksul palju kuuma saanud ning osa tahma ei tulnudki maha.

Pilt Pilt Pilt Pilt Pilt Pilt Pilt

Kui tuleklaasid tagasi monteerisin, oli vahe puhastatud ja puhastamata tulede vahel eriti selge.

Pilt

Uudishimust sai lahti võetud ka doonortule kojamehe mootor. Sees oli kõik viisakas, lükkasin ainult veidi üleliigset määret hammasrataste vahele. Olin siiani olnud teadmisega, et halli auto algne tulekojamees töötab, ent toiteplokiga katsetamine näitas, et see töötab järjest vaid kümmekond sekundit, jääb seejärel aeglaseks ja seiskub. Doonortule kojamehel sellist jama ei esinenud, seega läkski autole külge uus kojamees. Sellel pidin ära vahetama vaid pistiku keskmise klemmi, mille võtsin teise tulekojamehe juhtme küljest.

Pilt

Esituld auto külge monteerides ilmnes veel, et ära on murdunud üks suunatule juhtmekiududest. Kindlasti aitas selle juhtumisel kaasa aastatagune seik, kus korralikult fikseerimata suunatule korpus maanteekiirusel pesast välja tuli ja juhtmete otsa rippuma jäi. Juhe sai uuesti klemmi külge kinnitatud.

Pilt

Kui pelgajapoolse tulega oli korras, vahetasin ära ka juhipoolse esitule lisakaugtule pirni. Vana pirni panin udutule sisse, kus oli mõlemal pool varem läbipõlenud 100W H3. Õnneks on need lambid katki läinud enne, kui liigne võimsus reflektoreid kahjustada jõudis. Seejärel reguleerisin kõik esituled maa-aluses pimedas parklas.

Kuna praegu on mul olemas vaid juhipoolne tulekojamehe hari, võtsin selle auto küljest esteetilistel kaalutlustel ära. Kui kellelgi on kõrvalistujapoolne 960 tulekojamehe hari ja käpp üle, võib mulle teada anda!

Kui kapott juba lahti oli ja käed mustaks tehtud, otsustasin ka külmkäivitustermostaadi hoova peal olevat gaasihooba vajutavat kuuli liigutada, et külmal mootoril ka pöördeid tõstetaks, nagu on ette nähtud. Vist võtsin aga kuulist liiga hoogsalt tangidega kinni, sest pärast tulede reguleerimist avastasin auto alt kütust, mis pärines lähemal uurimisel gaasihoova võllist, kõrgsurvepumbast. Võimalik, et lähiajal tuleb siis gaasihoova puksi vahetus ette võtta.

Aga argisematel teemadel - igapäevase sõidukina on 965 igati praktiline ja mugav valik. Viimasel ajal on sõitusid keskmisest rohkem olnud, juuni algusest saadik olen läbinud ca 6000 km. Töötav püsikiirushoidik on väga tänuväärne abiline! Kütusekulu on 6,8...7,5 l/100 km, ja sellele numbrile aitab kaasa veel fakt, et viimases kahes paagitäies on umbes kolmandik olnud puhastatud vana fritüüriõli. Summutist tuleb grillimise lõhna ja külmalt teeb mootor korralikult lärmi - nagu raputaks keegi kapoti all naelu täis plekk-karpi. Jahutusvedelikku pole enam ammu lisama pidanud, õli kaob liiter 2000 km peale. Lähiajal teen ära ka õlivahetuse ning paigaldan ühtlasi lõpuks autole korraliku, sirge õliradiaatori.

Kasutaja avatar
Juhan
Kõva postitaja
Postitusi: 186
Liitunud: 30 Juul 2009, 11:56
Asukoht: Tartu

Re: Juhan, 960 Prestige Kombi TD

PostitusPostitas Juhan » 22 Sept 2019, 01:20

Kinnitan siinkohal, et teema peakangelane on jätkuvalt pidevas kasutuses ja töökorras. Eelnevalt mainitud ja muudki plaanid on paljuski täide viidud, eeskätt mugavusvarustuse osas - autol on puldiga kesklukk, nii diisli kui võrguelektri toel töötavad eelsoojendid, SC-805 originaalstereo (kahjuks hall; riiulis ootab võimendit must SC-901) Yatouri CD-vaheti asendajaga (Bluetooth võimekusega), ekraaniga tahavaatepeegel tagurduskaamera tarvis. Oma järge ootab GSM-suhtluse võimekuse lisamine, eeskätt eelsoojendi(te) käivitamiseks eemalt. Käigukasti vahetasin ära, ja kuigi võtsin hüdroploki lahti ning puhastasin selle kanalid-kuulid ära, vahetab uus kast käike vanast halveminigi. Pärast raskema haagise vedamist või erksamat kiirendamist 110 alas toimub hommikul esimene käiguvahetus 1-2 pauguga ja kiirusel ca 40 km/h (3500 p/min), sümptom kaob tasapisi ära mõne nädala vältel. Samas tegelen ma mõlema eelmainitud tegevusega viimasel ajal nii vähe, et motivatsiooni remondiks ei ole. Kuna ühes küljekarbis oli auk, sai auto viidud ka keevitaja juurde; see ja mitmed teisedki põhjaalused väljakutsed lahendusid koos värvitöödega kolmekohalise summa eest, mis oli positiivne üllatus. Veel ootab korrastamist aku aluses olev "rebane" ja väikesed pindmised roostealged esitiibadel.

Talvel 100% linnasõidul esinevat 14 L/100 km kütusekulu kompenseerib jätkuvalt kasjutajamugavus - sellel autol on kõik ikka käe-jala juures - ning hallist massist eristuv väliskuju. Kiita saab ka töökindlust, sügisel vahetasin mõned tagasilla piduridetailid ning enne seda ei näinud auto umbes 2 aastat mingit remonti. Eelsoojendit sageli (üle)tarvitades tasub ainult talvel aeg-ajalt akut laadida. Häirib mootoriõli pidev ning jahutusvedeliku, käigukasti õli ja tagasilla õli hooti esinev vähene lekkimine, mis on määrinud ära igapäevase parkimiskoha kivisillutise. Talvel tasub lõpuks töökorda seada ka siiani kapotialuse torustikuta konditsioneer, et uus suvi võiks muretult kuumalainetega üllatada. Kui keegi oskab Tartu kandis soovitada sellise töö tegijat, on oodatud märku andma.

Siia ajendas aga kirjutama asjaolu, et üle tüki aja lagunes hallil autol midagi olulist ära. Nimelt näitab välistemperatuuri näidik -188C ning kiilasjää hoiatustuli põleb. Ühel korral täheldasin ka sooja ilmaga temperatuuri kukkumist kraadhaaval -40C-ni ja seejärel -188C näidule jäämist. Mida tasub kontrollida?

ddig
Foorumi veteran
Postitusi: 1439
Liitunud: 19 Veebr 2006, 10:30
Asukoht: Tallinn - Pärnu

Re: Juhan, 960 Prestige Kombi TD

PostitusPostitas ddig » 22 Sept 2019, 09:43

Juhan kirjutas:Siia ajendas aga kirjutama asjaolu, et üle tüki aja lagunes hallil autol midagi olulist ära. Nimelt näitab välistemperatuuri näidik -188C ning kiilasjää hoiatustuli põleb. Ühel korral täheldasin ka sooja ilmaga temperatuuri kukkumist kraadhaaval -40C-ni ja seejärel -188C näidule jäämist. Mida tasub kontrollida?

Välistemperatuuri anduril ilmselt pistik ei anna ühendust või on juhe ära murdunud. Asuma peaks pamperi alumises servas.
Nüüd: 960 B204FT ´91; 960 ´92; 965 ´96; 945 B230FT ´96; 960 '96; V90 ´97
Enne: 244 B21E ´78; 740 B234F ´90; 945 B200FT ´95; 960 B6304S ´95; 965 B6304F ´91; 965 '96; 960 Executive ´96

Kasutaja avatar
Juhan
Kõva postitaja
Postitusi: 186
Liitunud: 30 Juul 2009, 11:56
Asukoht: Tartu

Re: Juhan, 960 Prestige Kombi TD

PostitusPostitas Juhan » 03 Jaan 2020, 00:47

Vihje oli igati tulemuslik, aitäh. Anduri külge kinnituvast pesast algav juhe oli süüdlaseks, kontrolli käigus murdus lahti esimene kiud, remondi käigus teinegi. Andur on õnneks sellise ehitusega, et ei rikne ise kergesti, ja juhet võin näiteks kolmekümnendatel uuesti remontida.

Küll aga ei ole selle masina käekäik hetkel eriti roosiline. Novembri lõpus toimunud korralisel ülevaatusel läks kirja mitterahuldav tulemus, põhjusteks katkine roolivarda kumm ja õlilekked. Neist esimene tegi pahameelt, kuna see kumm sai koos roolivarrastega 2015. aastal vahetatud; ootasin tehtud töölt ikka pikemat teenistust.

Õlilekked on aga selle auto suur mure juba mitu aastat. Said need alguse pärast "Lõunaka" tehnoülevaatuspunktis käimist, kus arvuti käsu peale hoiti gaasi parasjagu mitu sekundit põhjas, saades vanast diislist korduvalt kätte ligi 6000 pööret minutis (1. kõrvalmärkus - Sellest ajast olen käinud ainult Tartu Võru tn E-Tehnos, kus osatakse gaasiga paremini mängida, et mootor saavutaks seadusega ettenähtud pöörlemissageduse, kuid ei laguneks ka ära. 2. kõrvalmärkus - Kas tõesti annab vana mootori kõrgetel pööretel kräunutamine adekvaatse hinnangu selle keskkonnasõbralikkusest? Uutel diislitel on paigal seistes mootori kiirus tarkvaraliselt 2500 p/min peale piiratud, ehk peaks isegi mingi sarnase piiriku leiutama autole...). Lekked on minu jaoks olnud valuläve lähedal, kuid sel korral ületasid need TÜV inimeste oma ja seega tuleb lõpuks ette võtta suuremat laadi remont. Asjaolusid lähemalt uurima asudes selgus ka, et hammasrihma vahetus toimus mootori paigaldamisel ehk 73 000 km tagasi, seega olen niigi juba "laenatud aja" peal. Tähelepanu vajab ka jahutussüsteem, sellest ehk mõnes järgmises postituses.

Täna sai töödega lõpuks alustatud, aga veeretan veel mõtteid tegevuste ulatuse osas. Hetkeolukord: õlikulu on ca 0,5L/1000km (5W-40; lähen nüüd tagasi 10W-40 peale), sinist suitsu ei märka (erksamal kiirendamisel halli ja kõrgetel pööretel põhjagaasiga musta on küll; ka heitgaasitesti tulemus on sageli piiripealne), karterituulutusest tuleb märgatavalt gaase (aga mitte nii palju, et lahtise õlikorgi pealt paiskaks), mootor käivitub külmalt ja soojalt suurepäraselt, võimsust on mõõdukalt (aga mitte palju - nagu vabrikust tulleski). Mõttekoht: kui mootorit lahti võtan, et hammasrihm ja tihendid-simmerlingid vahetada, siis kas tasuks juba kõik laiali lammutada ja ette võtta ka klapisääre tihendite ja/või kolvirõngaste vahetus, et vähendada õlikulu ja hoida vähema blowby abil karteri rõhku madalamal (mis omakorda võiks vähendada õli tihendite vahelt väljapressimist).

haimarlink
Foorumlane
Postitusi: 37
Liitunud: 06 Aug 2014, 12:46

Re: Juhan, 960 Prestige Kombi TD

PostitusPostitas haimarlink » 03 Jaan 2020, 11:03

Esmalt soovitan mõõta ära kompressioonid silindrites, siis on pilt selgem kas päris raua kallale asuda. Kui juba hammasrihmade vahetuseks läheb, tasub ka ikka klapisääretihendid vahetada, need kipuvad ära kivistuma küll nii vanadel mootoritel. Ei maksa palju ja vahetamine lihtne.


Mine

Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Bing [Bot] ja 14 külalist