1. leht 11-st

DPF ehk tahmafilter (soot filter) ning sellega seonduv

Postitatud: 24 Juun 2012, 23:52
Postitas sipelgas
Kuna viimasel ajal on ka foorumis hakanud liikuma autod, millel tahmafilter (DPF) ning koos nendega ka kaasnevad probleemid siis natuke infot nende kohta. Tahmafiltriga autot omavad inimesed võiksid siinkirjutatu läbi lugeda ning teha vajadusel korrektuure oma sõiduharjumuste ja hooldustega seoses. Samuti võiks see olla kasulik neile, kes planeerivad osta vastavat autot.

Detailidesse ei hakka väga laskuma aga kui kellelgi millegi konkreetse kohta huvi siis võib küsida.

Volvo hakkas tahmafiltreid paigaldama alates 2004 (S40 ja V50) ning 2006 (S60; V70; XC70; XC90) selleks, et täita EURO4 heitgaasinõudeid. Esimese põlvkonna S80 mudelile ei tulnudki tahmafiltriga mootorit. Nelja- ja viiesilindriliste mootorite tahmafiltri osa on põhimõtteliselt sama kuid on tähtsaid erinevusi.

Järgnev kehtib 5-silindriliste mootorite kohta.

Tahmafiltri ülesanne on püüda kinni mootori töötamisel tekkivad tahmaosakesed ning hoida neid filtris. Heitgaasid surutakse läbi tahmafiltri poorsete seinte kust siis gaasid lähevad läbi ning tahmaosakesed kinnituvad seintele. Niimoodi hoitakse kinni üle 95% tahmaosakeste. Filter ise asub väljalaskesüsteemis kohe peale katalüsaatorit. Tahmafilter ei vaja perioodilist vahetust.

Kuna tahmafiltri ülesanne on tahmaosakesed kinni püüda siis paratamult saab see mingi hetk täis. Seetõttu on seda vaja tühjendada ehk regenereerida. See kõik peaks toimuma automaatselt ilma, et autojuht midagi aru saaks. Normaalne läbisõit kahe regenereerimise vahe on umbes 800 km või 80 L kütust. See oleneb sõidutingimustest ning muudest muutujatest. Üldiselt on regenereerimiste vahe 500-1000 km.

Regenereerimine toimub automaatselt sõidu ajal ning võtab aega 10-30 minutit. Selleks, et regenereerimine toimuda saaks peab temperatuur tahmafiltris tõusma umbes 600C. Sellel temperatuuril põlevad tahmaosakesed ära ning filter tühjeneb. Normaaltingimustel saavutatakse see temperatuur ainult suurel koormusel. Selle saavutamiseks ka väiksel/keskmisel koormusel teeb mootori juhtplokk vastavad korrektuurid, et temperatuuri tõsta. Mingeid lisaaineid ei kasutata.

On viis seisundit regenereerimise alustamiseks:
* Tahmafiltris 19g tahmaosakesi – Regenereerimist alustatakse maanteesõidul
* Tahmafiltris 24g tahmaosakesi – Regenereerimist alustatakse tavasõidul
* Tahmafiltris 30g tahmaosakesi – Näidikuteplokis kuvatakse teade tahmafiltri täitumise kohta
* Tahmafiltris 38g tahmaosakesi – Regenereerimist ei alustata, võimalik vaid diagnoositestriga
* Tahmafiltris 100g tahmaosaksi – Regenereerimine pole võimalik ka diagnoositestriga

Selgituseks veel seda, et tahmaosakeste kogus filtris on arvutuslik. Lisaks kogusele grammides jälgitakse veel muid parameetreid, mille põhjal regenereerimise vajadust hinnatakse. Selleks on näiteks rõhuerinevus enne ja pärast filtrit.

Kui regeneereerimine on alustatud kuid mingil põhjusel jääb pooleli (näiteks mootor seisatakse) siis jätkatakse seda järgmine kord, kui tingimused uuesti täidetud on. Kui pikka aega ei teki hetke, kus tingimused regenereerimise alustamiseks pole täidetud kuvatakse näidikuteplokis teade tahmafiltri kohta. Siis pole mõtet enam oodata ja minna esimesel võimalusel vähe pikemale maanteesõidule.

Edukaks regenereeriseks on vaja sõita töösooja autoga umbes 10-30 minutit. Selleks on vaja ühtlast sõitu ehk 10-30 minutit valgusfooride vahel sõitmine pole piisav. Tahmafiltriga auto tahab saada regulaarselt maantesõitu (vähemalt 500-1000 km tagant). Seda mõjutab sõidustiil, kütusekulu, temperatuurid, sõidutsüklite pikkus jms.

Tahmafiltriga autole on vajalik:
* Kasutada õiget õli (Volvol ACEA A5/B5 klassiga „Low SAPS“ õli. Üldjuhul peaks pakendil olema ka märge, et mõeldud DPF jaoks).
* Kasutada kvaliteetset madala väävlisisaldusega kütust. Siinkohal jään vastuse võlgu kuidas meil sellega lood on, et kas erineb oluliselt tanklate vahel. Soomest/Rootsist ilmselt keegi kütust kohale vedama ei hakka kuid Venemaa kütus peaks olema suurema väävlisisaldusega.
* Hooldusintervallid tehase poolt ettenähtust lühemaks. 15 000 km võiks olla maksimaalne õlivahetusvälp.
* Regulaarseid vähemalt 30 minutilisi maantesõite. Tahmafiltriga diiselauto ei sobi kasutamiseks ainult linnaautona.
* „Rotid välja lasta“. Diiselauto võib olla küll ökonoomne kuid tahab ka tugevamaid kiirendusi ning koormust saada, et mootor ennast ise puhastaks.

Tahmafilter üldjuhul ise ei tekita probleeme kui kõik korras on ja autot kasutatakse korrektselt. Probleemid tekivad kui regenereerimist ei suudeta alustada. Selle põhjuseks võib olla nii rike mootori juhtimises (andurid ja täiturid) kui ka auto vales kasutamises. Kui näidikuteplokki kuvatakse teada tahmafiltri kohta siis ei tasu seda ignoreerida ning ka peale tule kustumist tuleks selgitada välja probleemi tekkimise põhjus. On üsna palju autosid, millel on regenereerimisega hiljaks jäädud / ei tegeleta ebaõnnestumise põhjustega. Selle tagajärjel ei aita tihtipeale ka diagnoositestriga regenereerimise käivitamine.

Kui tahmafilter on umbes ja puhastamine ei õnnestu siis on põhimõtteliselt kolm võimalust.
* Vahetada filter uue vastu
* Eemaldada filter ning puhastada käsitsi
* Eemaldada filter ning mootori juhtplokist välja programmeerida

Viimast varianti ei taha kuidagi soovitada, kuna filter on sinna põhjusega pandud. Ükskõik milline variant valitakse on vaja siiski tegeleda ka probleemi põhjustega.

4-silindriliste mootorite kohta käiva info lisan ka mingi hetk. Samamoodi täiendan/parandan kirjutatud jooksvalt. Igasugused kommentaarid/küsimused oodatud.

Re: DPF ehk tahmafilter (soot filter) ning sellega seonduv

Postitatud: 25 Juun 2012, 08:41
Postitas asigur
Väga hea info muidu aga...

Ei tahaks küll targutada aga kas tõesti Volvo tehase insenerid on nii rumalad ja lubavad masinale liiga suure õlivahetuse intervalli!?
Kui kasutatada masinas ainult väävlivaba kütust (Eesti Vabariigis ei tohigi muud müüa) ja õiget õli, siis peaks ikka muretult saama 30 000km seda hooldusvahet pidada.

Re: DPF ehk tahmafilter (soot filter) ning sellega seonduv

Postitatud: 25 Juun 2012, 11:44
Postitas jakim
Viimane kord võtsin aega ja tahmafiltri puhastuseks kulus 28 minutit maanteel püsikiirusega 90 km/h. Natuke naljakas on see, et kogu selle rohelise värgi juures kulutatakse 19g tahma põletamiseks ca 1 liiter kütust :)

Õlide kohalt võiks täpsustada, kas Castrol 0W30 ACEA A5/B5 ongi ainuke, mis sobib?

Re: DPF ehk tahmafilter (soot filter) ning sellega seonduv

Postitatud: 25 Juun 2012, 11:47
Postitas no1
Sipelgale kiitus ülevaate eest!
Teisalt, läheksin mina isiklikult DPF'i eemaldamise ja väljaprogemise teed, muidugi see oleks minust väga vastutustundetu.
http://www.youtube.com/watch?v=53CSIVYmPYM

Re: DPF ehk tahmafilter (soot filter) ning sellega seonduv

Postitatud: 25 Juun 2012, 11:52
Postitas Liiwaannus
Nu tühjalt kohapeal tuuritades londi löömine on oleks ikka väga kahtlane. Mul ka ilma koormuseta masin lonti ei löö, samas kui ikka jõuga peeneks lasta trassil, siis on nagu TU 154

Re: DPF ehk tahmafilter (soot filter) ning sellega seonduv

Postitatud: 25 Juun 2012, 14:14
Postitas hypnotiza
Liiwaannus kirjutas:Nu tühjalt kohapeal tuuritades londi löömine on oleks ikka väga kahtlane. Mul ka ilma koormuseta masin lonti ei löö, samas kui ikka jõuga peeneks lasta trassil, siis on nagu TU 154


Peaks ikka ilma koormuseta korraks põhja vajutades vähene londike olema!

Re: DPF ehk tahmafilter (soot filter) ning sellega seonduv

Postitatud: 25 Juun 2012, 19:08
Postitas arny
nu IA andis mu voltsile 20 000km hooldusvälbaks peale õli vahetust. Mul siis ka 2006 aasta v70 136kw mootoriga. Sellest puhastamisest küll aru ei saa millal või kuidas ta seda teeb. Kui kaasi ikka anda siis viskab väikse musta tagant välja. A see ilmselt ka sellest, et ma selline rahulik vennike ja tihti laps autos.

Re: DPF ehk tahmafilter (soot filter) ning sellega seonduv

Postitatud: 25 Juun 2012, 20:31
Postitas Leho
Tea kas mu 2011 aasta hiluxil kah see filter on aga Amserv vahetab sellel kah õli 30k km tagant.

Re: DPF ehk tahmafilter (soot filter) ning sellega seonduv

Postitatud: 25 Juun 2012, 20:34
Postitas supp
päris julmalt ikka lubate autodelt ühe õliga sõita, jah esinduses lasevad vahetuse piirajasse, aga hea omanik vahetab autol õli min kord aastas, korralik omanik 2x aastas olenematta läbisõidust või siis iga 10t või max 15t km tagant, kuinuidugi üle garantiiaja ei kavatse sõita, siis pole vahet

Re: DPF ehk tahmafilter (soot filter) ning sellega seonduv

Postitatud: 25 Juun 2012, 20:37
Postitas Leho
MA enda diislil vahetan tavaliselt 8k pealt.

Re: DPF ehk tahmafilter (soot filter) ning sellega seonduv

Postitatud: 25 Juun 2012, 20:43
Postitas Klaver
Need vahetusvälbad on ikkagi jah äärmused, minu meelest 10K on täiesti optimaalne kui mitte liiga pikk. Sama lugu on igasuguste filtritega, ma olen õhu ja salongifiltreid paar korda aastas suruõhuga puhastanud ja see pasakiht on juba siis päris jõhker.

Re: DPF ehk tahmafilter (soot filter) ning sellega seonduv

Postitatud: 25 Juun 2012, 22:27
Postitas sipelgas
asigur kirjutas:Väga hea info muidu aga...

Ei tahaks küll targutada aga kas tõesti Volvo tehase insenerid on nii rumalad ja lubavad masinale liiga suure õlivahetuse intervalli!?
Kui kasutatada masinas ainult väävlivaba kütust (Eesti Vabariigis ei tohigi muud müüa) ja õiget õli, siis peaks ikka muretult saama 30 000km seda hooldusvahet pidada.


Oleks see ainult inseneride teha siis ma usun, et vahetusvälp oleks maksimaalselt 15 tuhat kilomeetrit. Paraku on aga väga palju seotud turundusega ning kõik autotootjad tahavad hoolduskulusid all viia, et kliendid parema meelega ostaksid.

Ja küsimus polegi selles, mis kannatab ära vaid mis on autole hea. 30 tuh on ilmselgelt liiga palju aga eks see ole igaühe enda otsustada. Minupoolne soovitus on aga vahetada tihedamalt.

jakim kirjutas:Viimane kord võtsin aega ja tahmafiltri puhastuseks kulus 28 minutit maanteel püsikiirusega 90 km/h. Natuke naljakas on see, et kogu selle rohelise värgi juures kulutatakse 19g tahma põletamiseks ca 1 liiter kütust :)


Ega sa ei tea ju, et seal 19 grammi tahma oli. Aga jah see protseduur võtab kütust ja on paratamatu. Ja kui kulubki 1 liiter 80-st tahmafiltri tühjendamiseks siis pole siis mingi eriline kogus.

jakim kirjutas:Õlide kohalt võiks täpsustada, kas Castrol 0W30 ACEA A5/B5 ongi ainuke, mis sobib?


Ei pea olema Castrol. Tähtis on kvaliteediklass A5/B5 ja viskoossus pole ka nii tähtis. Vabalt võib olla näiteks 5W-30.
Pole küll õliteadlane aga näiteks Castrol ei ütle, et see õli on DPF sõbralik. Nende tootevalikus on küll olemas selline kuid teise kvaliteediklassiga. Täpseid andmeid sisalduse kohta ei õnnestunud selle õli kohta leida. Isiklikult kasutan Kroon õlisid, kus on ka vastav DPF märgustus peal.

Liiwaannus kirjutas:Nu tühjalt kohapeal tuuritades londi löömine on oleks ikka väga kahtlane. Mul ka ilma koormuseta masin lonti ei löö, samas kui ikka jõuga peeneks lasta trassil, siis on nagu TU 154


Korras autol ei ole "lonti" taga kuid tahma tekib ja väljub sellegipoolest. Siinkohal ei ole mõtet aga rääkida D5252T mootorist kuna see küttesegu reguleerimise kohalt suhteliselt sama loll kui lauajalg. D5244T/T2 mootorid on ikka oluliselt intelligentsemad kuid D5244T4 ja uuemad omavad juba ka kütteseguandurit väljalaskes, mis võimaldab veelgi täpsemalt juhtida.


Leho kirjutas:Tea kas mu 2011 aasta hiluxil kah see filter on aga Amserv vahetab sellel kah õli 30k km tagant.


2012 aasta mudelil on küll DPF ja ilmselt ka 2011 kui tegu "facelift" variandiga. Hiluxil ei olnudki tegelikult õlivahetusvälpa vaid juhtplokk pani ise tule põlema kui arvas, et oleks vaja vahetada. Sellegipoolest vahetati neid 15 tuh tagant aga ilmselt siis on nüüd äsja asi muutunud. Toyota on selles suhtes asjalik auto, et vähemalt 2010 aastal veel oli kõigil autodel hooldusvälbaks 15 tuhat.

Re: DPF ehk tahmafilter (soot filter) ning sellega seonduv

Postitatud: 26 Juun 2012, 09:45
Postitas tnx
sipelgas kirjutas:Oleks see ainult inseneride teha siis ma usun, et vahetusvälp oleks maksimaalselt 15 tuhat kilomeetrit. Paraku on aga väga palju seotud turundusega ning kõik autotootjad tahavad hoolduskulusid all viia, et kliendid parema meelega ostaksid.

Ja küsimus polegi selles, mis kannatab ära vaid mis on autole hea. 30 tuh on ilmselgelt liiga palju aga eks see ole igaühe enda otsustada. Minupoolne soovitus on aga vahetada tihedamalt.


Lisaks ei ole ju igal pool läbitud kilomeetrid võrdselt head või halvad. Ma isegi kaldun arvama, et enamuses osas Euroopast on auto pidamise tinigmused ja harjumused soodsamad kui meil: 186km maanteesõit ei ole neil pikalt etteplaneeritav "ümbermaailmareis", mida naljalt sagedamini, kui kord aastas ette ei võiks võtta, samuti on temperatuurid soodsamad, nii et auto sõidab ikka rohkem aega töösoojalt kui külmalt.

Teiseks, kui tehase soovitatavad välbad hakkasid 10k ületama, tekkis komme panna omanikule südamele, et kui sõit käib rasketes oludes - mis hõlmab lisaks mägiteedele ka foori taga passimist ja kruusateid - siis peaks väikesi hooldusi umbes 2x tihemini tegema. Samuti on kirjas nõue teha hooldust mitte ainult km vaid ka vanuse järgi. Meil pigem ignoreeritakse neid soovitusi. Neil autodel, mil varieeruv hooldusvälp kasutusel, arvestatakse ju muu hulgas ka sõiduolusid ja kalendrit, mitte ei lasta lihtsalt maksimumini.

Samas mina põhimõtteliselt usun, et maailmas ikkagi mingi progress toimub ka auto- ja õlitööstuses ning see, et 10 aastat tagasi oli 15000 normaalne välp ei tähenda, et ka praegu või aastal 2020 peaks asi tingimata samamoodi olema.

Re: DPF ehk tahmafilter (soot filter) ning sellega seonduv

Postitatud: 26 Juun 2012, 12:32
Postitas supp
paraku tähendab see progeress seda, et autode mootorite eluiga on ca 3-4x väiksem kui 20-30a tagasi, progerss toimis kuni 80nendate alguseni ja siis hakati juba rõhku panema sellele, et asjad ei kestaks väga kaua

Re: DPF ehk tahmafilter (soot filter) ning sellega seonduv

Postitatud: 28 Juun 2012, 11:01
Postitas asigur
See nüüd ei ei ole ilmselt päris õige võrdlus ja natuke offtopic aga lisan selle siia siiski....

Nimelt olen ise tegev veoautode maailmas ja veoautol on tänapäeval õlivahetuse välp 80-100 000km, seal on küll rohkem õli mootoris (30-40L) aga kui nüüd mõelda sellele, et kui palju üks veok selle ajaga kütust läbi põletab (28-40L/100km kohta) siis lihtne arvutus näitab, et see kogus ei muuda midagi. Arvestada võib ka veel sellega, et reeglina sõidab veok kogu selle läbisõidu aja suure koormusega (selleks ta ju mõeldud on).
Point aga sellel jutul on see, et kui tänapäeva veoki (2005 ja edasi) läbisõit on näiteks ca 1 000 000km, siis ei ole isegi vaja veel saalesid vahetada (pole kuskilt "punaseks" läinud ning pole ka suuri kulumise jälgi veel peal).
Sammuti on masinatel peal katalüsaatorid, mida siis samamoodi puhtaks "põletatakse" ja pole seal mitte mingisuguseid probleeme seoses pika hooldusvahega.

PS. Välja arvatud need masinad mis sõidavad Venemaal ja Vene kütusega.

Diiselmootorile on ikka kõige olulisem see, et sõidetakse ka pikemaid vahemaid, st diiselmootoriga auto ei sobi linnaautoks ja nii lihtne see ongi!
Kusjuures seal ei oma see õlivahetusvälp ka suurt tähtsust, kui ikka mootor korralikult soojaks ei lähe, siis läheb see filter umbe ka siis kui vahetada õli iga 1000km tagant.

Päikest!