DPF ehk tahmafilter (soot filter) ning sellega seonduv
Postitatud: 24 Juun 2012, 23:52
Kuna viimasel ajal on ka foorumis hakanud liikuma autod, millel tahmafilter (DPF) ning koos nendega ka kaasnevad probleemid siis natuke infot nende kohta. Tahmafiltriga autot omavad inimesed võiksid siinkirjutatu läbi lugeda ning teha vajadusel korrektuure oma sõiduharjumuste ja hooldustega seoses. Samuti võiks see olla kasulik neile, kes planeerivad osta vastavat autot.
Detailidesse ei hakka väga laskuma aga kui kellelgi millegi konkreetse kohta huvi siis võib küsida.
Volvo hakkas tahmafiltreid paigaldama alates 2004 (S40 ja V50) ning 2006 (S60; V70; XC70; XC90) selleks, et täita EURO4 heitgaasinõudeid. Esimese põlvkonna S80 mudelile ei tulnudki tahmafiltriga mootorit. Nelja- ja viiesilindriliste mootorite tahmafiltri osa on põhimõtteliselt sama kuid on tähtsaid erinevusi.
Järgnev kehtib 5-silindriliste mootorite kohta.
Tahmafiltri ülesanne on püüda kinni mootori töötamisel tekkivad tahmaosakesed ning hoida neid filtris. Heitgaasid surutakse läbi tahmafiltri poorsete seinte kust siis gaasid lähevad läbi ning tahmaosakesed kinnituvad seintele. Niimoodi hoitakse kinni üle 95% tahmaosakeste. Filter ise asub väljalaskesüsteemis kohe peale katalüsaatorit. Tahmafilter ei vaja perioodilist vahetust.
Kuna tahmafiltri ülesanne on tahmaosakesed kinni püüda siis paratamult saab see mingi hetk täis. Seetõttu on seda vaja tühjendada ehk regenereerida. See kõik peaks toimuma automaatselt ilma, et autojuht midagi aru saaks. Normaalne läbisõit kahe regenereerimise vahe on umbes 800 km või 80 L kütust. See oleneb sõidutingimustest ning muudest muutujatest. Üldiselt on regenereerimiste vahe 500-1000 km.
Regenereerimine toimub automaatselt sõidu ajal ning võtab aega 10-30 minutit. Selleks, et regenereerimine toimuda saaks peab temperatuur tahmafiltris tõusma umbes 600C. Sellel temperatuuril põlevad tahmaosakesed ära ning filter tühjeneb. Normaaltingimustel saavutatakse see temperatuur ainult suurel koormusel. Selle saavutamiseks ka väiksel/keskmisel koormusel teeb mootori juhtplokk vastavad korrektuurid, et temperatuuri tõsta. Mingeid lisaaineid ei kasutata.
On viis seisundit regenereerimise alustamiseks:
* Tahmafiltris 19g tahmaosakesi – Regenereerimist alustatakse maanteesõidul
* Tahmafiltris 24g tahmaosakesi – Regenereerimist alustatakse tavasõidul
* Tahmafiltris 30g tahmaosakesi – Näidikuteplokis kuvatakse teade tahmafiltri täitumise kohta
* Tahmafiltris 38g tahmaosakesi – Regenereerimist ei alustata, võimalik vaid diagnoositestriga
* Tahmafiltris 100g tahmaosaksi – Regenereerimine pole võimalik ka diagnoositestriga
Selgituseks veel seda, et tahmaosakeste kogus filtris on arvutuslik. Lisaks kogusele grammides jälgitakse veel muid parameetreid, mille põhjal regenereerimise vajadust hinnatakse. Selleks on näiteks rõhuerinevus enne ja pärast filtrit.
Kui regeneereerimine on alustatud kuid mingil põhjusel jääb pooleli (näiteks mootor seisatakse) siis jätkatakse seda järgmine kord, kui tingimused uuesti täidetud on. Kui pikka aega ei teki hetke, kus tingimused regenereerimise alustamiseks pole täidetud kuvatakse näidikuteplokis teade tahmafiltri kohta. Siis pole mõtet enam oodata ja minna esimesel võimalusel vähe pikemale maanteesõidule.
Edukaks regenereeriseks on vaja sõita töösooja autoga umbes 10-30 minutit. Selleks on vaja ühtlast sõitu ehk 10-30 minutit valgusfooride vahel sõitmine pole piisav. Tahmafiltriga auto tahab saada regulaarselt maantesõitu (vähemalt 500-1000 km tagant). Seda mõjutab sõidustiil, kütusekulu, temperatuurid, sõidutsüklite pikkus jms.
Tahmafiltriga autole on vajalik:
* Kasutada õiget õli (Volvol ACEA A5/B5 klassiga „Low SAPS“ õli. Üldjuhul peaks pakendil olema ka märge, et mõeldud DPF jaoks).
* Kasutada kvaliteetset madala väävlisisaldusega kütust. Siinkohal jään vastuse võlgu kuidas meil sellega lood on, et kas erineb oluliselt tanklate vahel. Soomest/Rootsist ilmselt keegi kütust kohale vedama ei hakka kuid Venemaa kütus peaks olema suurema väävlisisaldusega.
* Hooldusintervallid tehase poolt ettenähtust lühemaks. 15 000 km võiks olla maksimaalne õlivahetusvälp.
* Regulaarseid vähemalt 30 minutilisi maantesõite. Tahmafiltriga diiselauto ei sobi kasutamiseks ainult linnaautona.
* „Rotid välja lasta“. Diiselauto võib olla küll ökonoomne kuid tahab ka tugevamaid kiirendusi ning koormust saada, et mootor ennast ise puhastaks.
Tahmafilter üldjuhul ise ei tekita probleeme kui kõik korras on ja autot kasutatakse korrektselt. Probleemid tekivad kui regenereerimist ei suudeta alustada. Selle põhjuseks võib olla nii rike mootori juhtimises (andurid ja täiturid) kui ka auto vales kasutamises. Kui näidikuteplokki kuvatakse teada tahmafiltri kohta siis ei tasu seda ignoreerida ning ka peale tule kustumist tuleks selgitada välja probleemi tekkimise põhjus. On üsna palju autosid, millel on regenereerimisega hiljaks jäädud / ei tegeleta ebaõnnestumise põhjustega. Selle tagajärjel ei aita tihtipeale ka diagnoositestriga regenereerimise käivitamine.
Kui tahmafilter on umbes ja puhastamine ei õnnestu siis on põhimõtteliselt kolm võimalust.
* Vahetada filter uue vastu
* Eemaldada filter ning puhastada käsitsi
* Eemaldada filter ning mootori juhtplokist välja programmeerida
Viimast varianti ei taha kuidagi soovitada, kuna filter on sinna põhjusega pandud. Ükskõik milline variant valitakse on vaja siiski tegeleda ka probleemi põhjustega.
4-silindriliste mootorite kohta käiva info lisan ka mingi hetk. Samamoodi täiendan/parandan kirjutatud jooksvalt. Igasugused kommentaarid/küsimused oodatud.
Detailidesse ei hakka väga laskuma aga kui kellelgi millegi konkreetse kohta huvi siis võib küsida.
Volvo hakkas tahmafiltreid paigaldama alates 2004 (S40 ja V50) ning 2006 (S60; V70; XC70; XC90) selleks, et täita EURO4 heitgaasinõudeid. Esimese põlvkonna S80 mudelile ei tulnudki tahmafiltriga mootorit. Nelja- ja viiesilindriliste mootorite tahmafiltri osa on põhimõtteliselt sama kuid on tähtsaid erinevusi.
Järgnev kehtib 5-silindriliste mootorite kohta.
Tahmafiltri ülesanne on püüda kinni mootori töötamisel tekkivad tahmaosakesed ning hoida neid filtris. Heitgaasid surutakse läbi tahmafiltri poorsete seinte kust siis gaasid lähevad läbi ning tahmaosakesed kinnituvad seintele. Niimoodi hoitakse kinni üle 95% tahmaosakeste. Filter ise asub väljalaskesüsteemis kohe peale katalüsaatorit. Tahmafilter ei vaja perioodilist vahetust.
Kuna tahmafiltri ülesanne on tahmaosakesed kinni püüda siis paratamult saab see mingi hetk täis. Seetõttu on seda vaja tühjendada ehk regenereerida. See kõik peaks toimuma automaatselt ilma, et autojuht midagi aru saaks. Normaalne läbisõit kahe regenereerimise vahe on umbes 800 km või 80 L kütust. See oleneb sõidutingimustest ning muudest muutujatest. Üldiselt on regenereerimiste vahe 500-1000 km.
Regenereerimine toimub automaatselt sõidu ajal ning võtab aega 10-30 minutit. Selleks, et regenereerimine toimuda saaks peab temperatuur tahmafiltris tõusma umbes 600C. Sellel temperatuuril põlevad tahmaosakesed ära ning filter tühjeneb. Normaaltingimustel saavutatakse see temperatuur ainult suurel koormusel. Selle saavutamiseks ka väiksel/keskmisel koormusel teeb mootori juhtplokk vastavad korrektuurid, et temperatuuri tõsta. Mingeid lisaaineid ei kasutata.
On viis seisundit regenereerimise alustamiseks:
* Tahmafiltris 19g tahmaosakesi – Regenereerimist alustatakse maanteesõidul
* Tahmafiltris 24g tahmaosakesi – Regenereerimist alustatakse tavasõidul
* Tahmafiltris 30g tahmaosakesi – Näidikuteplokis kuvatakse teade tahmafiltri täitumise kohta
* Tahmafiltris 38g tahmaosakesi – Regenereerimist ei alustata, võimalik vaid diagnoositestriga
* Tahmafiltris 100g tahmaosaksi – Regenereerimine pole võimalik ka diagnoositestriga
Selgituseks veel seda, et tahmaosakeste kogus filtris on arvutuslik. Lisaks kogusele grammides jälgitakse veel muid parameetreid, mille põhjal regenereerimise vajadust hinnatakse. Selleks on näiteks rõhuerinevus enne ja pärast filtrit.
Kui regeneereerimine on alustatud kuid mingil põhjusel jääb pooleli (näiteks mootor seisatakse) siis jätkatakse seda järgmine kord, kui tingimused uuesti täidetud on. Kui pikka aega ei teki hetke, kus tingimused regenereerimise alustamiseks pole täidetud kuvatakse näidikuteplokis teade tahmafiltri kohta. Siis pole mõtet enam oodata ja minna esimesel võimalusel vähe pikemale maanteesõidule.
Edukaks regenereeriseks on vaja sõita töösooja autoga umbes 10-30 minutit. Selleks on vaja ühtlast sõitu ehk 10-30 minutit valgusfooride vahel sõitmine pole piisav. Tahmafiltriga auto tahab saada regulaarselt maantesõitu (vähemalt 500-1000 km tagant). Seda mõjutab sõidustiil, kütusekulu, temperatuurid, sõidutsüklite pikkus jms.
Tahmafiltriga autole on vajalik:
* Kasutada õiget õli (Volvol ACEA A5/B5 klassiga „Low SAPS“ õli. Üldjuhul peaks pakendil olema ka märge, et mõeldud DPF jaoks).
* Kasutada kvaliteetset madala väävlisisaldusega kütust. Siinkohal jään vastuse võlgu kuidas meil sellega lood on, et kas erineb oluliselt tanklate vahel. Soomest/Rootsist ilmselt keegi kütust kohale vedama ei hakka kuid Venemaa kütus peaks olema suurema väävlisisaldusega.
* Hooldusintervallid tehase poolt ettenähtust lühemaks. 15 000 km võiks olla maksimaalne õlivahetusvälp.
* Regulaarseid vähemalt 30 minutilisi maantesõite. Tahmafiltriga diiselauto ei sobi kasutamiseks ainult linnaautona.
* „Rotid välja lasta“. Diiselauto võib olla küll ökonoomne kuid tahab ka tugevamaid kiirendusi ning koormust saada, et mootor ennast ise puhastaks.
Tahmafilter üldjuhul ise ei tekita probleeme kui kõik korras on ja autot kasutatakse korrektselt. Probleemid tekivad kui regenereerimist ei suudeta alustada. Selle põhjuseks võib olla nii rike mootori juhtimises (andurid ja täiturid) kui ka auto vales kasutamises. Kui näidikuteplokki kuvatakse teada tahmafiltri kohta siis ei tasu seda ignoreerida ning ka peale tule kustumist tuleks selgitada välja probleemi tekkimise põhjus. On üsna palju autosid, millel on regenereerimisega hiljaks jäädud / ei tegeleta ebaõnnestumise põhjustega. Selle tagajärjel ei aita tihtipeale ka diagnoositestriga regenereerimise käivitamine.
Kui tahmafilter on umbes ja puhastamine ei õnnestu siis on põhimõtteliselt kolm võimalust.
* Vahetada filter uue vastu
* Eemaldada filter ning puhastada käsitsi
* Eemaldada filter ning mootori juhtplokist välja programmeerida
Viimast varianti ei taha kuidagi soovitada, kuna filter on sinna põhjusega pandud. Ükskõik milline variant valitakse on vaja siiski tegeleda ka probleemi põhjustega.
4-silindriliste mootorite kohta käiva info lisan ka mingi hetk. Samamoodi täiendan/parandan kirjutatud jooksvalt. Igasugused kommentaarid/küsimused oodatud.