XC/AWD nelikvedu

Moderaatorid: 760GLE, Igor, bronec

jr4x4ee
Foorumlane
Postitusi: 13
Liitunud: 22 Aug 2010, 15:50
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

XC/AWD nelikvedu

PostitusPostitas jr4x4ee » 12 Veebr 2012, 16:45

Kuidas see töötab ja millised sõlmed on sellega seotud auto küljes? Oma auto juures oli vaja endale asju selgitada ja sai üksjagu erinevatest kohtadest infot kokku korjatud. Mõtlesin, et panen kokkuvõtte ka siia ülesse.

Volvo XC ja AWD mudelitel puudub aeglusti ja autod on pidevalt esiveolised. Tagasilla veojõudu suurendatakse murdosa sekundi jooksul, kui ees toimub läbilibisemine. Vedu saadetakse taha silda läbi nurk-ülekande (Bevel Gear, Angle Gear), mis asub käigukasti küljes ja on ühendatud käigukastiga läbi muhvi. Läbi selle nurk-ülekande jookseb käigukasti ka auto parem esimene pooltelg. Kui pooltelg läheb käigukastis oleva difri satelliidi külge, siis nurk-ülekanne on ühendub difri korpusega, et saada 1:1 pidev ülekanne käigukastist. Nurk-Ülekandest läheb kardaan taha silda Haldexi külge ja Haldex on kokku ehitatud tagumise difriga. Haldex on nüüd see komponent, mis ühendab tagasilla ära pöörleva kardaaniga ja seeläbi saab tagumine sild veojõu. Haldex võib läbi libiseda või olla 100% haakunud. Tema tööd kontrollib Haldexi küljes olev juhtmoodul. Tänapäeva XC ja AWD alt leiab 4 põlvkonna Haldexi.

XC90 üldskeem:
Pilt

XC90 vedrustus:
Pilt
Pilt

Komponendid:
Pilt

I Põlvkonna haldex 1998-2002. On re-aktiivse lülitusega, ehk kui täheldatakse esimeste rataste läbilibisemist, siis Haldeks rakendub. Haldeksi sees olev õlipump rakendub, kui sisendvõll ja väljundvõll pöörlevad erinevate kiirustega. Õlisurve surub kettad kokku ja sisend- ning väljundvõll sunnitakse pöörlema üheaegselt. Suurtel kiirustel ja kurvides tõmmatakse õlisurvet läbi klappide natuke maha, et tagada hea juhitavus. Rakendumise viide on lühike, ehk 1/4 rattapööret.
Pilt

II Põlvkonna haldeks 2002-2004. Põhimõtteliselt sama nagu I põlvkond, ainult et lineaarne õlisurveklapp on asendatud elektroonilise solenoidiga, mis tagab kiirema rakenduse. Endiselt re-aktiivne, ehk reageerib tagajärgedele ja puudub eelsurvestus.
Pilt

III Põlvkond 2004-2008. Tegemist on pro-aktiivse haldeksiga, mis jälgib kõikide muude komponentide tööd autos (gaasipedaali asend, rataste pöörlemiskiirus, kiirus, pidurdamine, ABS töö ja ilmselt ka veel midagi muud) ning üritab ennetada võimalikku läbilibisemist, tehes ülikiire rakenduse läbi eelsurvestatud lülituse. Reageerimisaeg on tänu sellele kordades kiirem II põlvkonna haldeksist. Ketastel on pidevalt 5% haarduvus, isegi siis kui auto sõidab otse.
Pilt

IV Põlvkond 2008- . Enam ei ole mehaanilist õlipumpa. On elektriline pump, eesmärk on teha lülitust veelgi kiiremaks ja paremini kontrollitavaks.
Pilt

Nurk-Ülekanne, maakeeli võib ka ehk öelda vahekast, kuigi see pole päris õige, kuna puudub aeglusti. Selle ülekande ja käigukasti vahelise muhvi rike on üsna sageli esinev juhtum, peale mida kaob tagavedu täielikult. Kui hästi läheb, siis jäävad käigukastist väljuva võlli ja nurk-ülekande võlli nuudid terveks ja piisab ainult muhvi vahetusest. Kui ei, siis on vaja ka uut nurk-ülekannet (see ei ole remonditav, sest hambumist ei ole võimalik ilma tehase rakiseta täpselt kokku panna ja kahest erinevast ülekandest ühte ei ole mõistlik ehitada - võib jääda uluma, igasugu asju saab kodus küll teha, aga ilma konkreetse infota kokku panna detail mis peab töötama 200+kmh juures, siis see ei tundu lihtsalt hea mõttena). See muhv on tehtud sinna kahe kasti vahele pehmest materjalist ning kui panna siia veel ka tekkiv rooste juurde nuutide pinnale, siis ei saa pikka eluiga eeldata. Eriti kui veel kõvasti tallata ja nelikvedu nautida. Riknemisi on raporteeritud juba 60 000km pealt ning tuttav Volvo remondimees soovitab seda muhvi koos hammasrihmaga vahetada, et probleeme ennetada. Samuti tuleb ette õlilekkeid tihendite vahelt ja seal pole palju vaja, et hammasrattad kuivale jätta, kuna sinna sisse läheb ainult 1L õli. Lekke eemaldamiseks on Volvol juhend olemas - Klikka siia!

Nurk-Ülekanne.
Pilt

Sisemised hammasrattad.
Pilt

Nurk-Ülekanne käigukasti küljes.
Pilt

Siin on näha muhv, millel on nuudid maas.
Pilt

Siin on näha ka käigukastist välja tuleval võllil kahjustused.
Pilt

Volvo on teinud edasiarenduse selle muhvi osas ja uuem muhv on natuke kõvem, mitte oluliselt ja tööpinnad on nitriidiga töödeldud ehk kulumiskindlamad. Päris probleemivabaks aga isegi selle uue muhviga see koht ei lähe. Riknemisi tuleb ikka ette. Kes tahab võib siit sellest kõigest pikemalt lugeda. http://v70r.com/forums/topic/13041-p2-a ... -analysis/
Pilt

Õlisid Volvo ütleb, et pole vaja vahetada nurk-ülekandes ja tagumises difris. Kuid kes soovib seda teha, siis peaks ühte teist teadma nende õlide omaduste kohta. Ise olen alati oma autodel korra aastas igal pool vedelikud alati ära vahetanud.
Nurk-Ülekanne: API GL5, BOT ehk low foam omadustega õli, loomulikult sünteetiline.
Tagumine differ: API GL5, low friction ehk siis õli lisanditega, mis vähendavad hõõrdetegurit, loomulikult sünteetiline.
Haldex: Haldexis on soovitatav iga aasta korra õli ja filtrit vahetada või siis korra 40 000km jooksul. Sinna läheb Volvo ja Haldexi koostööna valminud eriliste hõõrdeomadustega õli ning seda millegi muuga asendada pole mõtet. Saab seda Info Autost.
JR Motors - lisavarustus maasturile ja Land Rover varuosad
GSM - 50 28 488
V70 Titanium 2003 2.4D
XC90 Ocean Race 2006 D5

Raits754
Kõva postitaja
Postitusi: 107
Liitunud: 19 Aug 2011, 16:29

Re: XC/AWD nelikvedu

PostitusPostitas Raits754 » 22 Veebr 2012, 18:46

Selline küsimus (just pakub pinget III põlvkond), et kuni mis kiirusteni haldex "aktiivne on"? Kuna võib veel loota, et haldex lülitab tagasilla esirataste läbilibisemise puhul järgi? Kuskilt on kõrvu jäänud, et haldex on linnakiirustel aktiivne, maanteekiirustel temast kasu pole?

Kasutaja avatar
Tanel
Foorumi veteran
Postitusi: 7042
Liitunud: 26 Sept 2005, 12:52
Asukoht: Rakvere, Tallinn, Helsinki
Kontakt:

Re: XC/AWD nelikvedu

PostitusPostitas Tanel » 22 Veebr 2012, 20:43

Su kirjatükk on hariv ja tore, kuid parandan su fakti. Esimene haldex tuli IIpõlvkonna v70tel alles (00a) Esimesed awd olid viscoga
S70 T5 192Kw, 423Nm from wheels
854 T5-R T-Gul
142 72a
855 T5-R T-Gul
S90 3.0

tnx
Foorumi veteran
Postitusi: 2701
Liitunud: 26 Apr 2007, 08:02

Re: XC/AWD nelikvedu

PostitusPostitas tnx » 23 Veebr 2012, 09:00

See on küll õige täpsustus, aga esimesest kirjatükist ma ei leidnud seda faktiviga.
Esimese põlvkonna Haldex tuli välja siiski 1998, lihtsalt Volvo ei kasutanud seda vana V70 peal.
Esialgu prooviti Haldexit VAG ristmootoriga mudelitel.

Seda, et Haldex suurtel kiirustel ei töötka, pole mina varem kuulnud ja ka netist esimese hooga sellele väitele kinnitust ei leidnud.

Raits754
Kõva postitaja
Postitusi: 107
Liitunud: 19 Aug 2011, 16:29

Re: XC/AWD nelikvedu

PostitusPostitas Raits754 » 23 Veebr 2012, 19:46

Pole ka mina leidnud. Tahtsin üle küsida siinsete asjatundjate käest.

Aare85
Kõva postitaja
Postitusi: 205
Liitunud: 27 Juul 2011, 15:19

Re: XC/AWD nelikvedu

PostitusPostitas Aare85 » 01 Aug 2012, 10:43

Volvo XC ja AWD mudelitel puudub aeglusti ja autod on pidevalt esiveolised. Tagasilla veojõudu suurendatakse murdosa sekundi jooksul, kui ees toimub läbilibisemine. Vedu saadetakse taha silda läbi nurk-ülekande (Bevel Gear, Angle Gear), mis asub käigukasti küljes ja on ühendatud käigukastiga läbi muhvi.


Kuni 2002 toodetud XC ja AWD mudelid kasutasid lihtsamat viskomuhviga lahendust.
Päris korrektne ei ole väita, et "need on esiveolised". Mingi % jõudu jookseb taga kogu aeg. Veab lihtsalt kaasa.
Viskomuhv hoiab ka normaaloludes piisavalt kõvasti, et nt rattavõtmega sa seda läbilibisema panna ei jõua.

Kuna see "automaatne sidur" täidab ühtlasi keskdiferentsiaali ülesannet - laseb sildadel eri kiirusega pöörelda (nt kurvides), siis siin tulebki põhimõtteline vahe sisse - viskot ei saa panna haakima nii kiiresti ja nii kõvasti nagu Haldexit, vastasel juhul hakkab ta pööretel rämedalt pooma ja autot lõhkuma.

Sestap on Haldex parem, et ta haagib end taha kiiremini ja kõvemini. Samas ei saa väita, et visko kuidagi "pooleldi" veaks, piduristendis katsetades on jõud, millega visko haagib umbes samas klassis jõuga, millega auto esirattad tugeval pidurdusel pidurdavad. Kuna Haldex ei lohise kogu aeg läbi nagu visko, on tema eluiga tunduvalt pikem, sest ta kulub vähem, visco elueaks öeldakse 200 -300 tuhat km.

sest hambumist ei ole võimalik ilma tehase rakiseta täpselt kokku panna ja kahest erinevast ülekandest ühte ei ole mõistlik ehitada - võib jääda uluma, igasugu asju saab kodus küll teha, aga ilma konkreetse infota kokku panna detail mis peab töötama 200+kmh juures, siis see ei tundu lihtsalt hea mõttena


Sellist lolli juttu räägivad esinduse varuosamüüjad, tegelikult pole tehas huvitatud seda tükkhaaval müümast, sest siis ei teeni nii hästi.
Täpselt samasugust lolli ila aeti vanasti jaapani autode esindustes, kui oli vaja vahetada esirattalaagreid, mis esinduses on koos rummuga ja maksid palju tuhandeid. Ohutus ja bla bla bla. Tegelikkuses tulid peagi turule B-osa vahetuslaagrid ja autod sõidavad nendega sama hästi. Täpselt sama juttu räägiks Volvo ka tagasillareduktorite ja muu taolise kohta - mida varuosade saadavuse korral Eestis mitmed tegijad edukalt remondiksid.

okira
Foorumlane
Postitusi: 18
Liitunud: 31 Aug 2012, 07:52

Re: XC/AWD nelikvedu

PostitusPostitas okira » 31 Aug 2012, 10:57

Tere.Mul on 2003 XC70 ja probleem,tagasild ei vea.Tahaks asja tuumani jõuda.Mõtlesin, et Haldex ei saa infot.Osaliselt nii ongi, kui käigukast on parkingu peal, siis keeran käega kardaani vabalt ringi. Kas nii on loomulik, viga vist nurkülekandes? Kui suures jamas ma olen?

okira
Foorumlane
Postitusi: 18
Liitunud: 31 Aug 2012, 07:52

Re: XC/AWD nelikvedu

PostitusPostitas okira » 02 Sept 2012, 08:59

Hommik.
Üks lause sealt harivast kirjast.
Selle ülekande ja käigukasti vahelise muhvi rike on üsna sageli esinev juhtum, peale mida kaob tagavedu täielikult.

Ei saa aru. Siis ei peaks parem esiratas ka ju vedama, saab ta ju oma käituse ka nurkülekandest, või kuidas, s.t. et auto ei liigu üldse paigast.
Vanasti vähemalt oli nii.Differ on ju käigukastis.

Kasutaja avatar
ants
Foorumi veteran
Postitusi: 4757
Liitunud: 17 Juun 2005, 17:15
Asukoht: Kunda taga metsas 5111459

Re: XC/AWD nelikvedu

PostitusPostitas ants » 02 Sept 2012, 10:37

okira kirjutas:Hommik.
Üks lause sealt harivast kirjast.
Selle ülekande ja käigukasti vahelise muhvi rike on üsna sageli esinev juhtum, peale mida kaob tagavedu täielikult.

Ei saa aru. Siis ei peaks parem esiratas ka ju vedama, saab ta ju oma käituse ka nurkülekandest, või kuidas, s.t. et auto ei liigu üldse paigast.
Vanasti vähemalt oli nii.Differ on ju käigukastis.


Sul on asjast vale arusaam, parem pooltelg jookseb läbi nurkreduktori
esidifrisse...
http://www.awdwiki.com/images/volvo-850-awd.jpg

sellelt pildilt on see näha kus on pooltelg ja kus muhv.
745 GL ´91; LR90 ´87.

okira
Foorumlane
Postitusi: 18
Liitunud: 31 Aug 2012, 07:52

Re: XC/AWD nelikvedu

PostitusPostitas okira » 02 Sept 2012, 14:35

Tänud. Nii et mu massinal on siiski selle muhvi viga.
Tahan kindlapeale minna kui asja lahti harutan, niisama aega ei taha raisata.Sõidan iga päev, mitte palju aga siiski,elu on selline.
Mida siis peale muhvi ja õli veel oleks tark muretseda?

Kasutaja avatar
aimar
Kõva postitaja
Postitusi: 121
Liitunud: 06 Veebr 2008, 21:06
Asukoht: Tallinn Maardu

Re: XC/AWD nelikvedu

PostitusPostitas aimar » 02 Sept 2012, 15:06

Tere ei pruugi muhv läbi olla mull oli analoogne jama järsku kadus lihtsalt tagasild tagant ära kahtlustati ka kohe muhvi sest elektroonika vigu välja ei andnud,sai siis muhv äravahetatud aga midagi tagavedu ikka puudu siis selgus et tagasilla õlipump läbi sai siis äravahetatud see pump ja kõik korras seal on veel üks asi taga sillas tagasilla õlirõhu andur mis võib ka põhjustada tagasilla mitte rakendumist.

Kasutaja avatar
ants
Foorumi veteran
Postitusi: 4757
Liitunud: 17 Juun 2005, 17:15
Asukoht: Kunda taga metsas 5111459

Re: XC/AWD nelikvedu

PostitusPostitas ants » 02 Sept 2012, 16:48

okira kirjutas:Mida siis peale muhvi ja õli veel oleks tark muretseda?


VIN-koodi järgi tellid uue muhvi, vastava õli, see on kõik kui
nurkreduktori laagrid terved.
Muidugi pead vaatama ka kastist tulevat nuuti.
745 GL ´91; LR90 ´87.

okira
Foorumlane
Postitusi: 18
Liitunud: 31 Aug 2012, 07:52

Re: XC/AWD nelikvedu

PostitusPostitas okira » 03 Sept 2012, 11:45

Tere aimar. Kas sul oli ka võimalik seisva auto puhul käega kardaani ringi ajada.
Kui muhvi vahetati, pidi ikka näha olema kas ta oli läbi või ei.Muidugi vahetus ei tee paha, kui juba asi lahti. Mis muhv maksis?

Kasutaja avatar
ants
Foorumi veteran
Postitusi: 4757
Liitunud: 17 Juun 2005, 17:15
Asukoht: Kunda taga metsas 5111459

Re: XC/AWD nelikvedu

PostitusPostitas ants » 03 Sept 2012, 11:56

Minu V70xc-l andis küll kardaani keerata ilma et ükski esiratas oleks pöörelnud,
enne kui muhvi vahetusse läks AV-sse.
745 GL ´91; LR90 ´87.

Kasutaja avatar
aimar
Kõva postitaja
Postitusi: 121
Liitunud: 06 Veebr 2008, 21:06
Asukoht: Tallinn Maardu

Re: XC/AWD nelikvedu

PostitusPostitas aimar » 03 Sept 2012, 14:29

kardaan käib põhja all kõik aeg ringi sest taga silla rakendumist juhib heldrex kas surub sidurid kokku või ei mul oli küll muhv oli kulunud küll kuid mitte läbi kus juures käisin kontrollis autovivas nemad sel pakusid et muff on läbi ja vahetasid ka ära selle kuid toimima ei saanud alles peale IA käimist selgus et pump läbi ja seal ka viga parandati.Kardaani peaks saama vabalt keerata ringi kui auto õhus ja mull oli veel selline asi kui auto õkutõsta ja panna draivi peale siis käisid ka tagumised rattad ilusti ringi kuid neid oli võimalik kääga peatada.enne kui midagi huupi vahetama hakkad lase kuskil süsteemile korralik test teha sest jupid pole eriti odavate killast.


Mine

Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 4 külalist